HTML

Ergománia

Webergonómiai írások magyar és nemzetközi weblapokról Rung Andrástól, aki az első ilyen témájú kutatást vezette a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetlen ilyen témájú magyar könyvét Kiss Orhideával a Gondolat Kiadó jelentette meg Felhasználóbarát honlapok címmel.



Rung András, webergonómiai tanácsadó

rungandras@gmail.com
06-30-3975008
Rung András a twitteren

Friss topikok

Címkék

2009 (1) 5000 (1) ajánlás (4) amazon (2) angol (1) architektúra (1) autóvásárlás (1) bank (4) befektetés (2) bejegyzés (1) beszámoló (1) biztosítás (1) blog (2) canon (2) canon.hu (1) chat (1) cib (1) cnn (1) design (4) designer (1) digitális (1) drótváz (5) elektronika (1) elemzés (20) elnevezés (2) előadás (12) előny (1) ep (2) eredménynövekedés (2) ergonómia (6) ergonomus (1) értékelés (1) európa (1) facebook (2) fejlesztés (2) fejlesztő (1) felhasználó (1) felhasználóbarát (1) fényképezőgép (1) fidesz (1) figyelem (1) film (1) fizetés (1) folyamat (2) főnév (1) form (2) gazdaság (1) google (1) hangvezérlés (2) használhatóság (1) hatékonyság (21) ház (1) háztartási (1) hellókarácsony (1) hiba (1) hír (1) honlap (9) ige (1) ikon (1) információ (1) információszervezés (6) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) iphone (2) ismerős (1) italia (1) iwiw (1) jakob (1) jegyvásárlás (2) jobbik (1) kamera (1) kategória (1) kávéfőző (1) keresés (14) keresőoptimalizálás (2) kereső optimalizálás (2) keress (1) kézikönyv (1) kiállítás (1) kiemelés (2) konkurencia (1) konverzió (6) könyv (1) közösségi (1) látogatottság (1) lbp (1) letöltés (1) lézernyomtató (1) lmp (1) magyar (2) marketing (1) mdf (1) megtérülés (5) menü (5) menünév (1) menüpont (3) milánó (2) mobil (7) mockup (1) módszer (2) mszp (1) munkamenedzsment (1) műsor (1) nap (1) navigáció (8) nielsen (1) nyertes (1) nyitó (1) nyitóoldal (1) ok (1) összehasonlítás (1) otp (1) parlament (1) photohall.hu (1) portál (1) praktikus (1) prezi (1) probléma (1) program (1) programozó (1) projekt (1) rádió (1) ragozás (1) recesszió (1) redundancia (1) regisztráció (1) repülőjegy (1) saab (2) seo (3) skype (1) smashing (1) stratégia (2) sturktúra (1) szakmai (1) szdsz (1) személyautó (1) szemmozgás (1) szerkezet (1) szervezés (1) szétesés (1) szín (2) szórakozás (1) szöveg (1) tab (1) találat (1) tech (1) technológia (1) tekintet (1) telekommunikáció (1) termékoldal (4) terv (1) tervezés (16) tesztelés (4) tipp (1) típushiba (2) tren (1) tv (1) twitter (2) url (1) utalás (1) üzenet (1) választás (2) válság (1) varese (2) vásárlás (4) vélemény (1) verseny (2) visszaesés (1) vizsgálat (1) vonat (1) web (2) webergonómia (28) weblap (15) weblaptervezés (4) weboldal (2) webshop (7) wekerle (1) wizzair (1) wudhu (2) zene (1) zui (1) Címkefelhő

Sci-fi marad az ergonomikus önkormányzati honlap?

2010.10.12. 05:00 Rung András

Az önkormányzati választások után ismét aktuálissá vált az önkormányzati weblapok körül uralkodó káosz rendbetétele. A problémák régóta közismertek, mégse hozott eddig egyetlenegy kormány se átütő változásokat. Az önkormányzati weblapok egyedi és drága módon készülnek. Csúnyák, nem ergonomikusak, a felhasználói élmény szó eszünkbe se jut velük kapcsolatban. Pedig nem kellene ennek így lennie, hisz a technikai feltételek megvannak, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkező állampolgárok ügyeik nagy részét online intézhessék el. Van számos minta is, csak meg kellene őket nézni, és nem saját kútfőből összehozni valamit, ami legfeljebb a közepes színvonalat súrolja alulról.

Az itbusiness októberi számában jelent meg Mártonffy Attila: Központilag hatékonyabb című írása a kérdésről. A cikk kiválóan, számokkal jól alátámasztva mutatja meg nekünk, hogy milyen hihetetlen pazarlás folyik azzal, hogy az önkormányzati ügyintézés és maguk a honlapok fejlesztése nincs összehangolva. A számok sokkolóak. Mártonffy Attila szerint egy hatékonyabb elektronikus közigazgatással akár évi 250 milliárd forintot is spórolhatna az állam. A számok nagyok, de szerintem ennél is többet el lehetne érni, olyan alacsonyra van rakva a léc jelenleg.

Ettől a cikktől függetlenül is több helyről lehet hallani, hogy a felhasználó szempontokat előtérbe kellene helyezni, ügyfélközpontú elektronikus közigazgatásra lenne szükség. Alapvetően várakozással tekintek előre, hogy vajon most is a szokásos frázisok puffogtatása lesz, vagy valóban történik-e majd valami. Egyelőre úgy néz ki, hogy csak a retorikai fázisban van az elektronikus közigazgatás megreformálása. Valós lépésekről az ergonómia területén még kevésbé hallani. Legalábbis én nem tudok arról, hogy az állam mindent megtenne azért, hogy az országban lévő maréknyi webergonómust mozgósítsa, és a hazafias célok szolgálatába állítsa őket. Ezen a téren nagy a hallgatás még. Pedig ha komolyak a szándékok, akkor ennek látható nyomainak kellene már lennie.

Pedig a minőségi tervezés és ergonómia segítéségével a Mártonffy Attila cikkében becsült 20%-os hatékonyságnövelés is túlszárnyalható lenne. Jakob Nielsen nyomán tudjuk, hogy egy átlagos ergonómia fejlesztéstől, még ha máshoz nem is nyúlunk, 135%-os eredményjavulás várható (Újabb írása szerint már "csak" 83%, de az fejlett nyugati viszonyokra vonatkozik.). Ha a jelenleg végrehajtható folyamatokat ergonómiailag optimalizálnánk, akkor hatalmas, elpazarolt erőforrásokat lehetne felszabadítani. Természetesen ez az egyes egyedi önkormányzati honlapoknál nehezen lenne kivitelezhető. A jelenlegi ezerfajta helyett önkormányzati oldal sablonokat kellene fejleszteni, amelyek könnyen bővíthetők és frissíthetők lennének. Minden településtípusnak (község, kisváros, nagyváros stb.) lenne egy sablonja, amely személyre szabható lenne designjában és funkcióiban is. Sopron és Makó igényei nem különbözhetnek annyira, hogy ne lehessen őket központilag kielégíteni, de ugyanez igaz nagyobb városokra is, mint Szeged vagy Debrecen.

Felvetődhet a kérdés, hogy akkor hol marad az egyediség? Nos, az egyediségre ezen a szinten nincs szükség. Az egyediség legyen a tartalomban, a szövegben, a képekben és a településekben magukban. Ha az önkormányzati irodákra gondolunk, akkor azoknál sincs olyan elvárásunk, hogy a mezőkövesdi irodának igazi matyó helynek kell lennie, a szegediben meg paprikafüzéreknek kell lógniuk. Az uniform honlapszerkezet kifejezetten jó a polgároknak. Egy mindenki igényeit jól kielégítő, ergonomilag átgondolt honlap az embereknek könnyebb eligazodást biztosít, még akkor is, ha lakhelyet változtatnak. Minden ugyanott lesz, ugyanúgy működik.

A hatékonyabb és olcsóbb államigazgatás azonban duplán spórol. A megelégedett, online ügyintéző polgárok nem sorokban ácsorognak, majd utána egész nap bosszankodnak, hogy sok órájuk elment, hanem produktívan dolgoznak munkahelyeiken, vagy legalábbis valami értelmes programmal feltöltődhetnek. Ha gyors az ügyintézés, akkor az állam már nem egy olyan valami lesz, ami mindig borsot tör az orrunk alá, hanem esetleg egy szolgáltató intézményként gondolunk rá. Hogy mindez álom vagy valóság lesz, nem tudhatjuk. Szeretnék hinni benne, aztán majd meglátjuk.

12 komment

Címkék: hatékonyság megtérülés

A bejegyzés trackback címe:

https://ergomania.blog.hu/api/trackback/id/tr82364288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabesas 2010.10.12. 14:26:24

Dolgoztam önkormányzatoknak, és abszolút egyet tudok érteni kb. minden mondatoddal. Jellemzően nincs olyan ember, akinek mégcsak halvány fogalma is lenne akárcsak a szükséges dolgokról, akár a trendekről. Legyen vendégkönyv meg képgaléria meg polgármesteri köszöntő, kb. ez az ami az elvárás. Meg hogy a polgármester úrnak tetsszen a weboldal. Ergonómia? Strukturált felépítés? Normális, egységes dokumentumkezelés (nemcsak a weboldalon, a hivatalon belül is)?

Én inkább azt látom hogy a cégen belül sincs jellemzően rend, elvannak havazva mindenféle kötelező munkával, de a rendszerek közt kimondottan nincs átjárás. (pl. kötelező vendéglátóipari egységeket listába szedni, ezt sokan egy kimondottan onkormányzati szoftvereket fejlesztő cég szoftverével csinálják, de abból nemlehet csak valami elbaszott htmlbe exportálni =>duplamunka).

Van szerinted megoldás, valami szakmai szervezet, akire hallgatnának vagy bármiféle előrelépés?

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.10.12. 15:20:33

Én nem nagyon tudok ilyenről. Sajnos először a legfelsőbb vezetésben kellene valami szemléletváltásnak lemennie. Az embergárda megvan, csak össze kellene szedni ehhez. Ezt a hihetetlen káoszt csak felülről lehet rendbetenni, mert az önkormányzatoknál, ahogy leírtad, hiányzik a megfelelő kompetencia.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.10.12. 16:21:28

Ha elkezdenék racionalizálni (magyarul használni a _meglévő_ technikát) a közigazgatást, egy csomó közalkalmazott/köztisztviselő (magyarul semmirekellő naplopó<tisztelet a kivételnek>) munkanélküli lenne...
Azt meg ugyebár nem lehet. :(

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.10.12. 17:03:53

Biztos van egy ilyen faktor is benne. De mindig van értelmes közmunka. Építsenek utat, kertészkedjenek, vigyázzanak gyerekekre, tanuljanak értelmes szakmát bármi. Sőt még az is jobb, ha megkapják a fizetésük segélyként, csak menjen minden elektronikusan:)

Ez pont olyan, hogy azért jár annyi ember egyetem-főiskolára, hogy kisebb legyen a munkanélküliség, és ezért tanulnak használhatatlan dolgokat. Ez is totál értelmetlen.

sajt · http://sajt.tumblr.com 2010.10.12. 17:31:51

Ezzel csak egy baj van, ha ez megvalósulna, nagyon sok Pistikének kellene új munka után néznie. Egyébként én azt látom, hogy sok önkormányzati oldal ugyanarra a sémára épül.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.10.12. 18:07:12

@sajt: Persze a sablon valamennyire megvan, de nem okosan lett kitalálva. A hasonlóság pusztán abból adódik, hogy a tartalom hasonló vagy jellegét tekintve azonos. Azaz ugyanazokat az infókat nem tudod 4 ezer féleképp bemutatni, főleg ha nem is ez a szakmád. De ezt a sok valamennyire hasonló oldalt külön fejlesztették le, és külön is tartják karban.

sajt · http://sajt.tumblr.com 2010.10.13. 01:37:20

@Rung András: Ezek akkor egymást másolják? Húha... Sőt! WTF! Nem is. OMG!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.10.13. 10:19:53

@sajt: Egymást is biztos. Meg a mentális térkép hasonló, ami nagyjából hasonló "remekművekhez vezet". Pl. ezért működnek hasonlóan rosszul a magyar cégek, mert a magyar cégvezetőknek sokszor hasonlóan rossz elképzeléseik vannak. A hülyeség a legjobb meme:)

Horváth János · http://horvathjanos.inda.hu/ 2010.10.14. 01:03:14

EGy rendszer kell, meg kell szüntetni, hogy egyik városban igy lehet elintézni dolgokat másikban meg úgy. Ezekután meg már lényegtelen, hogy a polgár hol lakik és hol van az ügyintéző aki az online felület mögött kiszolgálja a kérést. Max akkor kerül elő ha offline is be kell valamit adni.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.10.14. 09:30:08

@Horváth János: Igen, természetesen a homogén ügyekhez homogén felület kell. Adók, igazolványok stb. Az egyedi felület a városok életének és programjainak bemutatásában kell, hogy legyen, de ott is legfeljebb 5-6 szint méretenként (pl. 1000 alatt, 1000-5000, 5000-30000, 30000-100000, 100000-, Budapest)

kuglof76 2010.10.14. 09:58:49

Off-topic:
Én ergonómusként biztos, hogy egy jobb fotót raknék ki, nem egy ilyen alulról fotózott, rossz darabot. Az arculat legyen már része az ergonómiának...

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.10.14. 10:08:43

@kuglof76: Ízlés kérdése. Egyébként persze lehetne jobb is, majd lesz, de mindig dilemma, hogy írjak vagy marketing. Sajnos ilyesmikre nem volt időm, hogy foglalkozzak az elmúlt 1-2 évben. És inkább írok.
süti beállítások módosítása