Két hete tartottam egy előadást a Metoff-on (Online Fejlesztők és felhasználók: Ergonómia és használhatóság, user experience - egy szebb katarzis) Gördülékeny fizetés címmel, ami itt letölthető. A szöveg álljon itt annak, aki csak át akarja futni:
FŐBB PONTJAIM
- Miért éri meg a fizetésen csiszolni?
- Mit kell tudnia?
- Hogyan javítsuk?
MEGÉRI AZ ERGONÓMIA?
- Jakob Nielsen kutatásai szerint 2003-ban 135%-os javulás, a konverzió átlagosan 100%-osan nőtt
- 2008-ban már „csak” 83%-os átlagos növekedés
- saját tapasztalat: 10 nap munka (2 nap tervezés, 8 nap fejlesztés) 100%-os konverziónövekedést hozott
HATÉKONYSÁGJAVULÁS
Kék = 2003 Piros = 2008
KONVERZIÓNÖVELÉS EGYSZERŰEN
- A konverziót sokfajta ergonómiai átalakítással növelhetjük (keresés fejlesztése, termékoldalak, kosár funkció stb.)
- Biztos hatással van rá a fizetés (Luke Wroblewski 10-40%-os javulás csak ettől)
- Veszélyes átalakítás, de egyszerűen megragadható problémák -> könnyebb rá fokuszálni
- Formot tervezni kevesen tudnak, habár sokan azt gondolják, hogy triviális feladat.
MIRŐL SZÓL A FIZETÉS?
- termékegyeztetés
- adategyeztetés
- szállítás
- fizetés/fizetési információk
MIRŐL NEM SZÓL?
- kényszerregisztráció
- adatgyűjtés
- vevők elriasztása
A FIZETÉS EGY FORM
- A formokat mindenki utálja = a fizetés kellemetlen
- Legyen a fizetés minél gyorsabb, azaz dobjunk ki minden felesleges kérdést és funkciót.
- Legyen a vevő számára egyértelmű, hogy a fizetés tényleg rövid lesz, és csak akkor jön létre, ha akarja.
REGISZTRÁCIÓ MEGAKASZT
- Új vevőink megakadnak már a vásárlás elején
- Felesleges újabb lemorzsolódási faktor (email szolgáltató, email program stb.)
- Személyes adataikat ráérünk elkérni, ha már mindenben megegyeztünk.
- A regisztráció fogalma eleve ellenérzéseket kelt.
EGYÉRTELMŰSÉG
- Párbeszédes jelleg, ha a tömör kifejezés nem elegendő
- Tömbökbe rendezett és címkézett kérdések
- Tömbök függvényében oldalszám
- Sorok közt 50-75% szünet
- Minden figyelemelvonó elemet tüntessünk el!
ELRENDEZÉS
- Tudatos választás a címkézésben (balra, jobbra, felülre rendezés vagy beleírt szöveg)
- gyors áttekinthetőség (címkék egy vonalban összeolvashatók, gomb a végén)
- Input mezők mérete árulkodó legyen a funkciójukról
- mega legördülők hanyagolása
ÁLLAPOTJELZÉS
- Kommunikáljuk egyértelműen, hogy hol van és mi jön ez után.
- Egy lépés valóban egy lépés legyen.
- Visszalépés és elmentés lehetősége
- Kommunikálni, hogy még nem vette meg.
- Előnézet lehetősége
GOMBOK A GYORS BEFEJEZÉSHEZ
- Gombok felirata cselekvésre serkentő, személyes nyelvhasználattal
- Emeljük ki jobban az elsődleges akciók gombját (szín, méret, elhelyezés)!
- Miután megnyomtak egy gombot, ne lehessen még egyszer megnyomni.
- Felhasználási feltételek elfogadása kerüljön a gombra.