HTML

Ergománia

Webergonómiai írások magyar és nemzetközi weblapokról Rung Andrástól, aki az első ilyen témájú kutatást vezette a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetlen ilyen témájú magyar könyvét Kiss Orhideával a Gondolat Kiadó jelentette meg Felhasználóbarát honlapok címmel.



Rung András, webergonómiai tanácsadó

rungandras@gmail.com
06-30-3975008
Rung András a twitteren

Friss topikok

Címkék

2009 (1) 5000 (1) ajánlás (4) amazon (2) angol (1) architektúra (1) autóvásárlás (1) bank (4) befektetés (2) bejegyzés (1) beszámoló (1) biztosítás (1) blog (2) canon (2) canon.hu (1) chat (1) cib (1) cnn (1) design (4) designer (1) digitális (1) drótváz (5) elektronika (1) elemzés (20) elnevezés (2) előadás (12) előny (1) ep (2) eredménynövekedés (2) ergonómia (6) ergonomus (1) értékelés (1) európa (1) facebook (2) fejlesztés (2) fejlesztő (1) felhasználó (1) felhasználóbarát (1) fényképezőgép (1) fidesz (1) figyelem (1) film (1) fizetés (1) folyamat (2) főnév (1) form (2) gazdaság (1) google (1) hangvezérlés (2) használhatóság (1) hatékonyság (21) ház (1) háztartási (1) hellókarácsony (1) hiba (1) hír (1) honlap (9) ige (1) ikon (1) információ (1) információszervezés (6) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) iphone (2) ismerős (1) italia (1) iwiw (1) jakob (1) jegyvásárlás (2) jobbik (1) kamera (1) kategória (1) kávéfőző (1) keresés (14) keresőoptimalizálás (2) kereső optimalizálás (2) keress (1) kézikönyv (1) kiállítás (1) kiemelés (2) konkurencia (1) konverzió (6) könyv (1) közösségi (1) látogatottság (1) lbp (1) letöltés (1) lézernyomtató (1) lmp (1) magyar (2) marketing (1) mdf (1) megtérülés (5) menü (5) menünév (1) menüpont (3) milánó (2) mobil (7) mockup (1) módszer (2) mszp (1) munkamenedzsment (1) műsor (1) nap (1) navigáció (8) nielsen (1) nyertes (1) nyitó (1) nyitóoldal (1) ok (1) összehasonlítás (1) otp (1) parlament (1) photohall.hu (1) portál (1) praktikus (1) prezi (1) probléma (1) program (1) programozó (1) projekt (1) rádió (1) ragozás (1) recesszió (1) redundancia (1) regisztráció (1) repülőjegy (1) saab (2) seo (3) skype (1) smashing (1) stratégia (2) sturktúra (1) szakmai (1) szdsz (1) személyautó (1) szemmozgás (1) szerkezet (1) szervezés (1) szétesés (1) szín (2) szórakozás (1) szöveg (1) tab (1) találat (1) tech (1) technológia (1) tekintet (1) telekommunikáció (1) termékoldal (4) terv (1) tervezés (16) tesztelés (4) tipp (1) típushiba (2) tren (1) tv (1) twitter (2) url (1) utalás (1) üzenet (1) választás (2) válság (1) varese (2) vásárlás (4) vélemény (1) verseny (2) visszaesés (1) vizsgálat (1) vonat (1) web (2) webergonómia (28) weblap (15) weblaptervezés (4) weboldal (2) webshop (7) wekerle (1) wizzair (1) wudhu (2) zene (1) zui (1) Címkefelhő

Hatékony keresés a honlapokon

2009.10.22. 16:48 Rung András

A weben egyre fontosabb a hatékony keresés. Különösen igaz ez az olyan oldalakra, ahol sok termék vagy információ található. A legtöbb oldal tervezői már felismerték, hogy keresésre szükség van, de a keresésben használt eszközök nehézkesek, a találatok jellege, bemutatása és sorrendje sokszor esetleges. Ha alkalmazzuk a következőkben bemutatásra kerülő megközelítéseket, akkor keresésünk hatékony és valóban felhasználó-központú lesz:

Legjobb tipp
A leggyakrabban használt kulcsszavakra keressük meg a legmegfelelőbb találatokat és ne hagyjuk, hogy keresőmotorunk válassza ki ezeket. A mi általunk legmegfelelőbbnek tartott találat kerüljön előre. Ha van három termékünk, amelynek szerepel a nevében a 678-as szám, akkor elsőnek a legnépszerűbbet adjuk vissza mindenképp, ne azt amelyiket az egyébként nem feltétlenül tökéletes algoritmusunk legjobbnak gondol. Kézi beállításainkat nézzük át időnként, és bővítsük folyamatosan, így kicsi emberi időráfordítással sokkal jobb találatokat tudunk majd visszaadni pont ott, ahol a legfontosabb.

Automatikus ajánlás
Automatikus ajánlással is javíthatjuk a keresés hatékonyságát. Ilyenkor segíthetünk a felhasználóknak abban, hogy kevesebbet gépeljenek, ebből kifolyólag az elgépelés esélye is kisebb. Automatikus ajánláskor képpel is segíthetünk, és akár rögtön a találati oldalra vihetjük a látogatót, mint ahogy az Apple teszi.


Apple automatikus ajánlás


Csoportosítás
Találatainkat címkézve, kategóriákba rendezve adjuk vissza, így a felhasználó gyorsabban át tudja tekinteni a kapott találatokat. A csoportok címkézése automatikus, ezért megfelelő csoportosító/klaszterező algoritmusokat igényelnek. A csoportosítást természetesen előre beállított szempontok alapján is elvégezhetjük.

Címkék használata
Ha értelmes címkékkel látjuk el termékeinket, akkor sokkal könnyebb lesz megtalálni őket egy kereséssel. Természetesen a címkéknek adjunk megfelelő súlyt, azaz, ha egy sütő címkéjében szerepel a grill, akkor az jobb találat, mintha a mosogatógépünk leírásában szerepel, hogy grill eszközöket is el tud mosni.

Térképpel segített keresés
Erre klasszikus példa a Google maps, ahol a térkép alapján találhatunk meg helyeket. A keresésünket egy kulcsszavas kereséssel kezdjük, és utána finomítunk a térkép alapján. Az ilyen kereső felületek azonban azt is lehetővé teszik, hogy eleve a térkép alapján induljunk el. Kiválóan használható olyan cégek esetében, ahol több telephely, üzlet, termék stb. van elszórva (ingatlan, iskola, atm keresés stb.).

Szűkített keresés
A keresés megkezdésekor már választunk egy területet, amin belül keresünk. Így pl. az amazon.com-on kiválasztjuk, hogy minket csak a dvd-k érdekelnek. Ezzel a technikával egyszerű módon kizárhatunk sok a keresők számára érdektelen találatot előre.


Amazon.com szűkített keresés


Keresővarázsló
A keresés során nem mutatjuk meg az összes lépést a felhasználónak, hanem mintegy varázslóval vezetjük őket. Az egyes lépések után fedjük fel, tesszük elérhetővé nekik a következő lehetőségeket. Kiváló eszköz tapasztalatlan felhasználók vezetésére, akik így bonyolultabb kereséseket is végre tudnak hajtani.  Hátránya azonban, hogy tapasztaltabb vagy legalábbis türelmetlenebb felhasználókat idegesíthet ez az eljárás.

Irányított keresés
A felhasználó egy egyszerű kulcsszavas kereséssel indít, de utána az oldal további finomítási és szűkítési lehetőségeket kínál neki. Ez az egyre gyakrabban használt keresési modell az egyszerű keresést próbálja ötvözni a speciális keresés bonyolultabb, de hatékony eszközeivel. Így lehetővé teszi, hogy a laikus felhasználók is egész komplex kereséseket hajtsanak végre, aminek köszönhetően sokkal jobb minőségű találatokat kapjanak, mint egy sima kulcsszavas kereséssel.


Ingatlanbazar.hu irányított keresés


Kiváló gyűjteménye a keresési mintázatoknak Peter Morville-től


 

2 komment

Címkék: keresés hatékonyság navigáció webergonómia

A bejegyzés trackback címe:

https://ergomania.blog.hu/api/trackback/id/tr391468021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dombóvari Árpád 2009.11.01. 13:41:22

Szia Rung András!

Nagyon hasznosak az írásaid, éppen egy mostani projekten dolgozom, aminél nagyon fontos a keresés. Lehet, hogy hasznát veszem ennek az írásnak is :)

Nagyon érdekelne egy wikipedia elemzés a részedről, és szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Nincs kedved hozzá?

Érdekődően várom a válaszod...

Takács Árpád

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.11.11. 16:26:02

@Takács Árpád: Árpád erről még biztos fogok írni, úgyhogy figyeld a blogot. Wikipediáról szívesen írok, de nem tudom belefér-e az életemben. Ezt a hatékony wiki kezdeményezést ismered? usability.wikimedia.org/wiki/Main_Page