HTML

Ergománia

Webergonómiai írások magyar és nemzetközi weblapokról Rung Andrástól, aki az első ilyen témájú kutatást vezette a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetlen ilyen témájú magyar könyvét Kiss Orhideával a Gondolat Kiadó jelentette meg Felhasználóbarát honlapok címmel.



Rung András, webergonómiai tanácsadó

rungandras@gmail.com
06-30-3975008
Rung András a twitteren

Friss topikok

Címkék

2009 (1) 5000 (1) ajánlás (4) amazon (2) angol (1) architektúra (1) autóvásárlás (1) bank (4) befektetés (2) bejegyzés (1) beszámoló (1) biztosítás (1) blog (2) canon (2) canon.hu (1) chat (1) cib (1) cnn (1) design (4) designer (1) digitális (1) drótváz (5) elektronika (1) elemzés (20) elnevezés (2) előadás (12) előny (1) ep (2) eredménynövekedés (2) ergonómia (6) ergonomus (1) értékelés (1) európa (1) facebook (2) fejlesztés (2) fejlesztő (1) felhasználó (1) felhasználóbarát (1) fényképezőgép (1) fidesz (1) figyelem (1) film (1) fizetés (1) folyamat (2) főnév (1) form (2) gazdaság (1) google (1) hangvezérlés (2) használhatóság (1) hatékonyság (21) ház (1) háztartási (1) hellókarácsony (1) hiba (1) hír (1) honlap (9) ige (1) ikon (1) információ (1) információszervezés (6) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) iphone (2) ismerős (1) italia (1) iwiw (1) jakob (1) jegyvásárlás (2) jobbik (1) kamera (1) kategória (1) kávéfőző (1) keresés (14) keresőoptimalizálás (2) kereső optimalizálás (2) keress (1) kézikönyv (1) kiállítás (1) kiemelés (2) konkurencia (1) konverzió (6) könyv (1) közösségi (1) látogatottság (1) lbp (1) letöltés (1) lézernyomtató (1) lmp (1) magyar (2) marketing (1) mdf (1) megtérülés (5) menü (5) menünév (1) menüpont (3) milánó (2) mobil (7) mockup (1) módszer (2) mszp (1) munkamenedzsment (1) műsor (1) nap (1) navigáció (8) nielsen (1) nyertes (1) nyitó (1) nyitóoldal (1) ok (1) összehasonlítás (1) otp (1) parlament (1) photohall.hu (1) portál (1) praktikus (1) prezi (1) probléma (1) program (1) programozó (1) projekt (1) rádió (1) ragozás (1) recesszió (1) redundancia (1) regisztráció (1) repülőjegy (1) saab (2) seo (3) skype (1) smashing (1) stratégia (2) sturktúra (1) szakmai (1) szdsz (1) személyautó (1) szemmozgás (1) szerkezet (1) szervezés (1) szétesés (1) szín (2) szórakozás (1) szöveg (1) tab (1) találat (1) tech (1) technológia (1) tekintet (1) telekommunikáció (1) termékoldal (4) terv (1) tervezés (16) tesztelés (4) tipp (1) típushiba (2) tren (1) tv (1) twitter (2) url (1) utalás (1) üzenet (1) választás (2) válság (1) varese (2) vásárlás (4) vélemény (1) verseny (2) visszaesés (1) vizsgálat (1) vonat (1) web (2) webergonómia (28) weblap (15) weblaptervezés (4) weboldal (2) webshop (7) wekerle (1) wizzair (1) wudhu (2) zene (1) zui (1) Címkefelhő

A Pannon kicsit ráver a T-mobile-ra

2009.09.29. 20:16 Rung András

Miután  megvizsgáltam a T-mobile oldalán a készülékválasztást, több visszajelzést kaptam, hogy a blog olvasói kíváncsiak lennének, hogy mi a helyzet ez ügyben a Pannon Gsm, illetve a Vodafone háza táján. A paraméterek ebben az elemzésben is ugyanazok, mint a T-mobile esetén: emailezésre, 500 cím tárolására, internetezésre és fényképezésre (min. 2 megapixeles) alkalmas telefont szeretnék választani a Pannon Gsm oldalán.

Az indulás könnyű, a nyitón a netshop egyértelműen telefonvásárlásra csábít, kár hogy ezt a szót esetleg az idősebb felhasználók nem értik, így ők a feladat elején elvéreznének. Ennél a névnél csak a myPannon menünév a szerencsétlenebb. Kicsit furcsa a felfelé nyíló menü, de még a feldolgozhatóság határán belül marad. Mondjuk a betűméretekkel sem voltak túl nagyvonalúak a Pannon tervezői.
 


 Koszméretű menünevek a Pannonnál

A Netshopban a készülékválasztást már viszont időigényes megtalálni, habár a lista elején van a miniatűr méretezésű menüpont, teljesen elveszik a többi információ közt. Vizuálisan igénytelen, hogy ha egy menüre ráviszem az egeret, akkor nem kék, hanem az eddig semmire sem használt zöld színnel emelik ki, hogy melyik az aktív.


Eldugott menüpontok

Az sem túl egyértelmű, hogy a készülékkereső miben más, mint a márka szerinti keresés. Ezt csak úgy tudhatnánk meg, ha mind a kettőre rákattintanánk. Nem tesszük meg, mert egy átlagos felhasználó sem ennyire érdeklődő. Maradunk a készülékkeresőnél. Eddig Safariban próbálkoztam, most adom fel, mert a Pannon tervezői elfelejtették megnézni, hogy a 3-4. leggyakrabban használt böngészőben nem működik a keresőjük. Bár még mindig előrébb vannak, mint a régi CIB-es ebank alkalmazás, ami csak Explorert vett be annak idején.



Pannon oldala szétesve

Firefoxban már egészséges képet mutat a kereső. Tetszik, hogy a T-mobillal ellentétben az interface letisztultabb benyomást kelt. A képek is normális méretűek, látszik rajtuk valami. Az instrukciók (A kereséshez add meg a számodra fontos keresési feltételeket. A fenti lapozó segítségével választhatod ki a neked tetsző tulajdonságokat.) is átgondoltnak mondhatók. Kár, hogy a felszólító mondat végéről hiányzik a ! jel.

A gyártó és megjelenés alá erőltetett módon vannak beszuszakolva az usb modemek és adatkártyák. Hiányzik egy összes gomb, és ha semmit sem ixelek be az oldal akkor is ad vissza telefonokat. Talán ez lenne az összes opció? Nem túl áttekinthető...



Kereső összeszedett állapotban

A készüléktulajdonságok tab elnevezés nem túl egyértelmű. Jobb lenne a felhasználási módok elnevezés. Összeszedték, hogy melyik telefonok kiknek jók, de mivel a kategóriák nem átláthatóak, kicsi benne a bizalmam. Mit jelent az, hogy nőknek ideális? Rózsaszín? Kisebb? Ki tudja. A navigációra, fényképezésre, zenehallgatásra alkalmas elnevezések sem teljesen egyértelműek, de már jobb kategóriák. Nem lehet tudni, hogy mi a különbség a mobilszélessávra és a mobilinternetezésre alkalmas készülékek közt. Mi az alap készülék? Telefonálni lehet vele és ennyi? Jó lenne, ha tippeket kapnánk, ha az egerünket rámozgatjuk a szövegekre.















Készüléktulajdonságok listája

A funkcióválasztó kategóriáinak a felét nem értem, de akinek fontos, annak biztos mond valamit. A tarifacsomag választóban, ha nem vagyok bennfentes, akkor nehezen tudom értelmezni, hoy mi az az új generációs előfizetés.















A rejtélyes tartalmú funkcióválasztó


Nézzük, akkor az eredeti keresésünk. Bejelölöm, hogy üzleti használatra (min. 500 név miatt), fényképezésre alkalmas, mobiszélessávos telefonokat keresek. Itt is a Nokia 6300 kelleti elsőnek magát, mint a T-mobilnál. Úgy látszik, ha ilyen paraméterekkel akarnék vásárolni, akkor ez lenne a végzetem.

Most válasszunk valami mást. Legyen ez a Nokia 5800, mert némileg az iPhonera emlékeztet. Sajnos a találati oldalon a Pannon is csak az árat mondja meg, azt is csak akkor, ha a névre ráviszem az egeret. Egy két fontosabb paramétert itt is elárulhatna, és sajnos helyenként itt is vannak csúnya összecsúszások, már a Firefoxban is. A divek kezelését jó lett volna alaposan átnézniük a kivitelezőknek.



Nokia 5800 és az összecsúszás

A termékoldal sokkal átláthatóbb, mint a T-mobile-nál. Igaz a kép kicsit kisebb, viszont görgetés nélkül látok sok adatot. A 3.2 megapixeles kamerának rögtön örülök, az internet szintén második adat. Kicsit lejjebb görgetve az üzenetkezelés alatt könnyedén megtalálom az emailt is. Már csak az 500 név hiányzik. Viszont a maximálisan bevihető nevek számát sehol sem találom. Persze lehet, hogy egy ilyen jobb telefonnál ez már nem akadály, de azoknak akik a régi vackokon szocializálódtak ez még bizony szempont.



Letisztult termékoldal

Az oldalon ezen túl még zavar, hogy a vásárlási funkciók redundáns elemei sok helyet foglalnak. Van vagy 10 előfizetési csomagunk, de mindben ugyanannyiba kerül a telefon. Jobb lett volna ilyenkor felsorolni őket vesszővel elválasztva, és egy jó nagyméretű árat tenni melléjük. Nem kellene akkor bámulnom azt a sok 66490-et. Úgy látszik, ez az oldal már a Pannon birodalmának széle, mert az ékezetek olykor elmaradnak, a gondos kezek ide már nem jutottak el javítani.

Összességében úgy gondolom, hogy a Pannon oldala jobban szerkesztett, mint a T-mobilé, letisztultabb. Ugyanakkor a hanyag kivitelezés, információ elrejtése sokat ront az egyébként elfogadható kategóriába sorolható oldalon. Messze van a tökéletestől, de gondos munkával lehetne feljebb tornászni.





 

2 komment

Címkék: keresés elemzés webergonómia

A bejegyzés trackback címe:

https://ergomania.blog.hu/api/trackback/id/tr631416603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alibabaesanegyvenhattyu · http://autostat.hu/markakereskedesek-szervizek 2009.10.06. 12:16:50

Sosem gondoltam, hogy egész "tudomány ág" épül arra, ami felhasználóként ennyire bosszant. AZ elemzés ötös. Tényleg nem értem miért kell sokszor a praktikumot a design mögé helyezni???!!!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.10.06. 14:22:51

@alibabaesanegyvenhattyu: Örülök, hogy kellemesen meglepődtél. Ez a tudomány még formálódóban van, de egyre több valódi tesztelés mérés is van a tapasztalatokon túl, másrészt a pszichológiából, hagyományos és szoftver ergonómiából igen sokat tudnak ide beépíteni.

Sajnos azért helyezik a design mögé, mert az szép, azt látja a főnök, marketinges és ez alapján eldönti, hogy tetszik nem tetszik. Senki sem próbálja végig, vagy ez nem rendszerszerű, és hát kevés embernek van fogalma ezen a téren a praktikumról. Remélem ez csak idő kérdése, hisz a házaknak a tetejére is egyre ritkábban raknak ajtót és az ablak is többnyire nem egy falra néz:)

Köszi, örülök, hogy tetszik, olvasd az újabbakat is majd.
süti beállítások módosítása