HTML

Ergománia

Webergonómiai írások magyar és nemzetközi weblapokról Rung Andrástól, aki az első ilyen témájú kutatást vezette a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetlen ilyen témájú magyar könyvét Kiss Orhideával a Gondolat Kiadó jelentette meg Felhasználóbarát honlapok címmel.



Rung András, webergonómiai tanácsadó

rungandras@gmail.com
06-30-3975008
Rung András a twitteren

Friss topikok

Címkék

2009 (1) 5000 (1) ajánlás (4) amazon (2) angol (1) architektúra (1) autóvásárlás (1) bank (4) befektetés (2) bejegyzés (1) beszámoló (1) biztosítás (1) blog (2) canon (2) canon.hu (1) chat (1) cib (1) cnn (1) design (4) designer (1) digitális (1) drótváz (5) elektronika (1) elemzés (20) elnevezés (2) előadás (12) előny (1) ep (2) eredménynövekedés (2) ergonómia (6) ergonomus (1) értékelés (1) európa (1) facebook (2) fejlesztés (2) fejlesztő (1) felhasználó (1) felhasználóbarát (1) fényképezőgép (1) fidesz (1) figyelem (1) film (1) fizetés (1) folyamat (2) főnév (1) form (2) gazdaság (1) google (1) hangvezérlés (2) használhatóság (1) hatékonyság (21) ház (1) háztartási (1) hellókarácsony (1) hiba (1) hír (1) honlap (9) ige (1) ikon (1) információ (1) információszervezés (6) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) iphone (2) ismerős (1) italia (1) iwiw (1) jakob (1) jegyvásárlás (2) jobbik (1) kamera (1) kategória (1) kávéfőző (1) keresés (14) keresőoptimalizálás (2) kereső optimalizálás (2) keress (1) kézikönyv (1) kiállítás (1) kiemelés (2) konkurencia (1) konverzió (6) könyv (1) közösségi (1) látogatottság (1) lbp (1) letöltés (1) lézernyomtató (1) lmp (1) magyar (2) marketing (1) mdf (1) megtérülés (5) menü (5) menünév (1) menüpont (3) milánó (2) mobil (7) mockup (1) módszer (2) mszp (1) munkamenedzsment (1) műsor (1) nap (1) navigáció (8) nielsen (1) nyertes (1) nyitó (1) nyitóoldal (1) ok (1) összehasonlítás (1) otp (1) parlament (1) photohall.hu (1) portál (1) praktikus (1) prezi (1) probléma (1) program (1) programozó (1) projekt (1) rádió (1) ragozás (1) recesszió (1) redundancia (1) regisztráció (1) repülőjegy (1) saab (2) seo (3) skype (1) smashing (1) stratégia (2) sturktúra (1) szakmai (1) szdsz (1) személyautó (1) szemmozgás (1) szerkezet (1) szervezés (1) szétesés (1) szín (2) szórakozás (1) szöveg (1) tab (1) találat (1) tech (1) technológia (1) tekintet (1) telekommunikáció (1) termékoldal (4) terv (1) tervezés (16) tesztelés (4) tipp (1) típushiba (2) tren (1) tv (1) twitter (2) url (1) utalás (1) üzenet (1) választás (2) válság (1) varese (2) vásárlás (4) vélemény (1) verseny (2) visszaesés (1) vizsgálat (1) vonat (1) web (2) webergonómia (28) weblap (15) weblaptervezés (4) weboldal (2) webshop (7) wekerle (1) wizzair (1) wudhu (2) zene (1) zui (1) Címkefelhő

Fájdalommentes regisztráció

2009.09.01. 05:00 Rung András

A regisztrálás folyamata a kezdetek óta állandó céltáblája a webbel foglalkozó ergonómiai szakembereknek. Nem ok nélkül, hisz a legtöbb regisztrációs folyamaton könnyű fogást találni. Gyakorlatilag egyik rosszabb, mint a másik.
 
Ennek az oka, hogy a regisztráció egy meglehetősen bonyolult folyamat, ahhoz képest, hogy egy linkre kell kattintanom (Vannak, akiknek még ez is gondot jelent természetesen). Sok esetben feleslegesen használják, pusztán csak azért, mert komolyságot kölcsönöz az oldalnak, vagy hogy bizonyos tartalmainkhoz/szolgáltatásainkhoz ne férhessen bárki, holott épp ezzel járnánk jól. Gyakran használják a regisztrációt a weboldalak üzemeltetői olyan adatok gyűjtögetésére is, amelyekkel fogalmuk sincs, hogy a későbbiekben mit fognak csinálni.
 
Sokat írtak arról, hogy miképp kellene egy jó regisztrációs folyamatot megtervezni (leggyakrabban bekért információk regisztrációkor, Jakob Nielsen a regisztrációról), de érdemes mindig elgondolkozni azon, hogy biztos muszáj egyáltalán regisztrálni az oldalunkon?
 
Ilyenkor jönnek a válaszok, hogy ehhez meg ehhez a típusú feladathoz mindig szokás vagy illik regisztrálni. Nos, az ilyen helyzetekre is van megoldás, amikor a kecske is jóllakik, meg a káposzta is megmarad. Ezt hívják lazy registrationnak azaz lusta regisztrációnak.
 
A lusta regisztráció esetén olyan folyamatokban vehetnek részt felhasználóink, amelyeket általában regisztrációhoz szoktak kötni. Elkezd a felhasználó egy folyamatot, amelyet jó lenne, ha legközelebb tudna folytatni. Pl. az oldalunkon bizonyos tartalmakat kiválaszt, ne adj Isten a kosárba is pakolgat ezt azt. Ilyenkor a derék magyar weboldalon rögtön noszogatnák regisztrálni.
 
Mi a megoldás, ha ezt mégse tesszük? Ugye tehetünk sütit a gépére, hogy felismerjük, ha újra nálunk jár. Mivel mi meg okosan eltároltuk az adatait, így folytathatja a munkáját. Csak ilyenkor az a gond, ha egy másik géppel vagy másik böngészővel nézi az oldalunkat (Ugye már nem hiszünk abban, hogy mindenki internet explorert használ), akkor olyan lesz nekünk, mintha teljesen új felhasználó lenne.
 
A probléma megoldására szerintem az események megszervezésére, szavazásra kitalált doodle nyújtja a legigényesebb megoldást. Nem kell regisztrálni, hanem az általunk elkezdett szavazást egy olyan oldalon tárolja el, amelynek webcímét csak mi ismerjük, ami lényegileg egy egyedi azonosító. Ha ezt megjegyezzük, akkor bármikor újra láthatjuk az általunk elkezdett szavazást.
 
Természetesen, ha adunk a felhasználónknak egy kódot vagy egy egyedi mások által nem ismert webcímet, akkor azzal nem oldottunk még meg mindent, hisz ezt el lehet szórni, el lehet felejteni. Erre is van megoldás. Egyrészt nem biztos, hogy annyira szomorú dolog ez, a felhasználónk megcsinálta, amit szeretne, hagyjuk futni szegényt. Másrészt, ha már kipróbálhatta nyugodtan oldalunk funkcióit, akkor sokkal könnyebb régi vágású regisztrált felhasználóvá alakítani.
 
Ennek legegyszerűbb módja, ha a belépéshez használható kódot, egyedi webcímet elküldjük az általa megadott email címre. Ezzel lényegileg regisztrált is, csak nem mondtuk ki a csúnya szót, hogy regisztráció.
 
A legtöbb felhasználónak, főleg régebben az volt a baja, hogy nem volt kedve megadnia az email címét, ha regisztrál. Elsősorban azért nem, mert félt attól, hogy innentől kezdve özönleni fog a levelesládájába a spam. Ha azonban nem nevezzük a folyamatot regisztrációnak, akkor nem fogjuk előhívni egészséges gyanakvását, ha pedig valóban nem küldünk neki kéretlen leveleket , akkor különösen jól döntöttünk.
 
Természetesen a kódos, ideiglenes webcímes megoldást nem kell kombinálni emailes kiküldéssel, ha lejegyzi, kedvencekbe elmenti az is tökéletes lehet. Persze ez a megoldás rendetlen felhasználókkal kevésbé megy, igaz nekik a hagyományos regisztráció is több gondot okoz.
 
Érdemes a doodle-n kívül más oldalakat is áttanulmányoznunk, amire ez az oldal különösen jó gyűjtemény a lusta regisztrációval kapcsolatban.

 

8 komment

Címkék: regisztráció folyamat

A bejegyzés trackback címe:

https://ergomania.blog.hu/api/trackback/id/tr411331622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZoliKa1988 · http://zolika.info/ 2009.09.01. 14:28:43

Én most a facebook api, google api és twitter api-t fogom kipróbálni már el is kezdtem leprogramozni. Kíváncsi leszek hogy mennyire hatékony ha csak be kell jelentkezni és nem kell regisztrálni.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.09.01. 14:46:37

Szerintem, ha megspórolsz az embereknek egy regisztrálást, az mindig hatékony.

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2009.09.01. 20:18:27

Ez a ddodle remek ötlet!!!!! Köszi. Itt volt az orrom előtt, de nem láttam benne ezt a lehetőséget.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.09.01. 20:35:45

Nem te vagy az egyetlen, én is sokszor szavaztam vele, anélkül, hogy feltűnt volna, hogy regisztrálás nélkül használom, ez a cikk hívta fel a figyelmemet nekem is erre. Rég hallottalak már:)

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.09.02. 01:05:47

Én már azzal is elégedett lennék, ha lustát még nem, de átgondolt regisztrációs formokra futná a hazai fejleszőknek.

Klasz téma. Az eddigi legjobban tetsző postod.

Sokkal valószínűbb, hogy a lusta regisztráción sikeresen át lehet tolni a felhasználót, azért mert mire odaér addigra már az oldalon való foglalatoskodással annyi pszichés energiát fektetett a tevékenységbe, hogy nem akarja kárba veszni azt, ezért inkább regisztrál, hogy csökkentse a kognitív disszonanciáját.

Ráadásul ezek a regisztrációk értékesebb felhasználókat hoznak, olyanokat akik valóban érdeklődnek a site funkciója iránt, akik már kipróbálták azt, akiket nem csak a kíváncsiság hajt. Gyakorlatilag átesnek egy mentális előszűrésen.

A Getsatisfaction.com-on, továbbmentek mégegy lépéssel. Nem csak a regisztráció lusta, hanem a bejelentkezés is. Ha hozzászólást írsz, akkor csak azután kell azonosítanod magad, hogy megírtad és elküldted.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.09.02. 10:06:16

@Bővíz László - JUEX: Bölcsen szólsz Laci, a getstatisfactiont megnézem ilyen szempontból is.