HTML

Ergománia

Webergonómiai írások magyar és nemzetközi weblapokról Rung Andrástól, aki az első ilyen témájú kutatást vezette a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetlen ilyen témájú magyar könyvét Kiss Orhideával a Gondolat Kiadó jelentette meg Felhasználóbarát honlapok címmel.



Rung András, webergonómiai tanácsadó

rungandras@gmail.com
06-30-3975008
Rung András a twitteren

Friss topikok

Címkék

2009 (1) 5000 (1) ajánlás (4) amazon (2) angol (1) architektúra (1) autóvásárlás (1) bank (4) befektetés (2) bejegyzés (1) beszámoló (1) biztosítás (1) blog (2) canon (2) canon.hu (1) chat (1) cib (1) cnn (1) design (4) designer (1) digitális (1) drótváz (5) elektronika (1) elemzés (20) elnevezés (2) előadás (12) előny (1) ep (2) eredménynövekedés (2) ergonómia (6) ergonomus (1) értékelés (1) európa (1) facebook (2) fejlesztés (2) fejlesztő (1) felhasználó (1) felhasználóbarát (1) fényképezőgép (1) fidesz (1) figyelem (1) film (1) fizetés (1) folyamat (2) főnév (1) form (2) gazdaság (1) google (1) hangvezérlés (2) használhatóság (1) hatékonyság (21) ház (1) háztartási (1) hellókarácsony (1) hiba (1) hír (1) honlap (9) ige (1) ikon (1) információ (1) információszervezés (6) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) iphone (2) ismerős (1) italia (1) iwiw (1) jakob (1) jegyvásárlás (2) jobbik (1) kamera (1) kategória (1) kávéfőző (1) keresés (14) keresőoptimalizálás (2) kereső optimalizálás (2) keress (1) kézikönyv (1) kiállítás (1) kiemelés (2) konkurencia (1) konverzió (6) könyv (1) közösségi (1) látogatottság (1) lbp (1) letöltés (1) lézernyomtató (1) lmp (1) magyar (2) marketing (1) mdf (1) megtérülés (5) menü (5) menünév (1) menüpont (3) milánó (2) mobil (7) mockup (1) módszer (2) mszp (1) munkamenedzsment (1) műsor (1) nap (1) navigáció (8) nielsen (1) nyertes (1) nyitó (1) nyitóoldal (1) ok (1) összehasonlítás (1) otp (1) parlament (1) photohall.hu (1) portál (1) praktikus (1) prezi (1) probléma (1) program (1) programozó (1) projekt (1) rádió (1) ragozás (1) recesszió (1) redundancia (1) regisztráció (1) repülőjegy (1) saab (2) seo (3) skype (1) smashing (1) stratégia (2) sturktúra (1) szakmai (1) szdsz (1) személyautó (1) szemmozgás (1) szerkezet (1) szervezés (1) szétesés (1) szín (2) szórakozás (1) szöveg (1) tab (1) találat (1) tech (1) technológia (1) tekintet (1) telekommunikáció (1) termékoldal (4) terv (1) tervezés (16) tesztelés (4) tipp (1) típushiba (2) tren (1) tv (1) twitter (2) url (1) utalás (1) üzenet (1) választás (2) válság (1) varese (2) vásárlás (4) vélemény (1) verseny (2) visszaesés (1) vizsgálat (1) vonat (1) web (2) webergonómia (28) weblap (15) weblaptervezés (4) weboldal (2) webshop (7) wekerle (1) wizzair (1) wudhu (2) zene (1) zui (1) Címkefelhő

Weblaptervezés: a jó menü ismérvei 3.

2009.01.20. 10:04 Rung András

8. Hasonló tartalmak kerüljenek egymás mellé
Kategóriáinkat próbáljuk úgy csoportosítani, hogy a tartalomban rokon elemek kerüljenek egymás mellé. Nézzük mi a helyzet a Cnn.com -on.

 

Home-t (nyitót) majd később említem. Nézzük a többit. World (világ), U.S (USA). Egymás mellett, mert világ és "hazai" hírekről van szó. Ehhez elég közel áll a politika, és jó, hogy itt van a bűnözés is. Magyar szemmel talán kicsit szokatlan, hogy ennyire kiemelt helyen van. A hír jellegű súlyos pontok után jön egy blokkban a szórakozás, művelődés. Health (Egészség) és Tech (Technika) egymás mellett jól megfér, főleg, hogy vannak átfedéseik. Ezekhez viszonylag közel áll a Travel (Utazás) és a Living (Életmód).

Ezek különösen jó, hogy egymás mellé kerületek, mert közeli tartalmak. A sports (sport) is jó helyen van itt, bár nem igazán érthető a kiszürkített volta. Vagyis biztos azért szürke, mert a szerkesztő másfajta, esetleg kevésbé fontos tartalomnak tartják. A Time.com szerepe itt nehezen értelmezhető, a business (üzlet) pedig  inkább a politika mellé való. Ha némileg ironikus lennék, akkor azt mondanám, hogy az üzlet jó helyen lenne félúton a politika és a bűnözés közt.

Az ilyenfajta elrendezésnek az a lényege, ha valaki valamilyen specifikus tartalmakra keres, akkor könnyebben tájékozódik. Pl. ha meglátja, hogy utazás, akkor biztos lehet abban, hogy ehhez közelebb van az életmód, mint a politika. Ezek csak tört másodpercek, de a böngészésben ez nagyon számít. Itt nagyon apró problémák is csalódást és távozást okozhatnak.

9. Konvencionális menüpontok a konvencionális helyre valók
Vannak olyan, a legtöbb oldalon előforduló menüpontok, amelyeknek megvan a maga bevett helye. Ezeket illik mindig ugyanoda tenni. A nyitó (home) mindig legyen bal oldalt, ha van. A kommunikációval, céges információval kapcsolatos pontokat illik jobb oldalra tenni. Kapcsolat pont legyen jobb oldalt, mellette a magunkról. Ha van sajtó, fórum, más kommunikációs pont, hacsak nem ez az oldal fő funkciója, akkor ezeknek szintén jó helyük van jobb oldalt. Ilyenkor célszerű a legelterjedtebb neveket használni. Ne találjunk ki új elnevezéseket. Jó a kapcsolat, magunkról, nyitó, sajtó, segítség, gy.i.k., fórum stb. Ha nem tudjuk, hogy mi illik, akkor nézzünk meg 10 konkurens, vélhetőleg nálunk nagyobb és profibb cég gyakorlatát.

10. Szimuláljunk folyamatokat
Mivel balról jobbra olvasunk ez kifejti hatását a menüknél is. Legnagyobb hangsúlyt a bal oldalon lévő elemek kapják. Kis hangsúly tolódik még a jobb szélre, mert az is vizuálisan kiugrik. Azaz a leglényegetelenebb menüpontjainknak jobb középen van a helye. Természetesen ebben figyelembe kell venni a 8-as és a 9-es pontot is. Nincs univerzális megoldás, mindig mérlegelni kell. Használjuk ki az olvasás természetes útját. Tegyük balra azokra a dolgokra utaló menüket, amelyekkel valószínűleg előbb dolgoznak, és jó ha az utána következő lépés tőle jobbra van. Pl. a vásárlás pont után jöjjön a rendelés, majd a szállítás és a garancia.

Szépen látszik ez a Saab nemzetközi oldalán. Első pont a cars (autók). Megszeretjük a saabot és választunk egyet. Utána megvesszük (buy & own - vásárolj és birtokolj), majd bekapcsolódunk a rajongói közösségbe (Saab World - Saab világ)

11 komment

Címkék: tipp cnn saab menü navigáció honlap weblap webergonómia elnevezés weblaptervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://ergomania.blog.hu/api/trackback/id/tr81890416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fromdtod 2009.01.20. 10:50:33

Nem lehet, hogy a Buisness és a Sport azért vannak egymás mellett, mert ezek úgymond férfiakat jobban érdeklő tartalmak? És akkor persze a Time.com-ot nem kellene velük egy csoportba sorolni.

Prokop1000 2009.01.20. 10:56:19

A Sport, Business és time.com kiszürkítése szerintem érhető, hiszen csak a cnn network egy-egy oldalára mutat. Az international verzióban saját tartalomra mutat és ott már a többi menüpont között is kapott helyett.

Kiváncsi lennék mi a véleményed arról, hogy egyáltalán szükséges-e a menü egy hír portálon. Kifejezetten a bbc.com-ra gondolok, ahol megszokott menü nincs a témákról.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.20. 16:58:35

@Prokop1000:
Jó az észrevétel, de ez a kiszürkítős megoldás nem túl egyértelmű. Ezt úgy kellene kommunikálni, hogy az embernek ne kelljen rá kattintania, azért, hogy no vajon miért szürke.

A bcc.co.uk felhozása jó ötlet volt. Elsőnek azt néztem meg, amikor írtam és láttam, hogy illusztrációnak nem lesz jó.

A bbc-t igényes oldalnak tartom, viszont szerintem nem jó, hogy fő tartalmakhoz nincs jól látható helyen direkt elérés is. Ha a World service érdekel, akkor pl. a látható képernyő alá kell görgetnem. Ez nem annyira jó.

roth 2009.01.20. 20:13:03

@Rung András:
Igaz, hogy nincs felül direkt elérés, viszont tetszés szerint személyre szabható a tartalom (milyen típusú hírek érdekelnek, a legfrissebb hírekből hány darab jelenjen meg és az oldal melyik részén, milyen legyen a színséma stb.), ami viszont nagyon pozitív.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.20. 20:44:21

@roth:
ilyen mélyen nem variálgattam a bcc-t, az oldal első ránézésre is nagyon sok szempontból rendben van. Viszont ez is arról szól, hogy a visszatérő látogatók a fő célpont és az alkalmiak nem. Alkalminak nevezem, aki mondjuk max. havonta egyszer jön.

jamstein 2009.01.21. 11:33:54

ebből a szempontból talán nem is a bbc.com, hanem inkább a news.bbc.co.uk a mérvadó, ott meg sima, függőleges, bal oldali menü van, a tetején földrajzi, alább téma szerinti felosztással, és tisztán (elválasztva ÉS szöveggel jelölve) a tematikus aloldalak.
Én használom, szeretem

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.21. 12:34:48

@jamstein:
szerintem is rendben van. Talán egy kicsit vizuálisan egységesíteném. És a felső menüszerűségnél az országok és a témák határát markánsabban jelezném.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.23. 11:22:11

@roth: Egy hírportálon színt választani szerintem felesleges.

A bbc.com első ránézésre olyan, mintha szét lenne esve, a három oszlopos elrendezés és a túlhangsúlyozott grafikai elemek miatt.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.23. 11:23:39

A 9-es pontod egy nagyon hasznos szempont. A legtöbb magyar site-on nincs rend ezügyben.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.23. 11:38:42

a hírportálon szerintem sem érdemes ilyenekkel foglalkozni, engem a 3 oszlop annyira nem zavar, inkább a felső hatalmas mező, ami nem túl jól van kihasználva.

roth 2009.01.23. 15:08:16

@Bővíz László - JUEX:
szerintem nem, én például használom. pontosítva:
1. a visszatérő látogatók számára jó lehetőségnek tartom, az alkalminak természetesen nincs szüksége rá. a látogatók különböző csoportjait különbözőképp célozza meg, ez oké.
2. a színválasztás csak egy példa volt, ennél lényegesen fontosabb, hogy beállíthatod, milyen típusú hírek érdekelnek.