HTML

Ergománia

Webergonómiai írások magyar és nemzetközi weblapokról Rung Andrástól, aki az első ilyen témájú kutatást vezette a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetlen ilyen témájú magyar könyvét Kiss Orhideával a Gondolat Kiadó jelentette meg Felhasználóbarát honlapok címmel.



Rung András, webergonómiai tanácsadó

rungandras@gmail.com
06-30-3975008
Rung András a twitteren

Friss topikok

Címkék

2009 (1) 5000 (1) ajánlás (4) amazon (2) angol (1) architektúra (1) autóvásárlás (1) bank (4) befektetés (2) bejegyzés (1) beszámoló (1) biztosítás (1) blog (2) canon (2) canon.hu (1) chat (1) cib (1) cnn (1) design (4) designer (1) digitális (1) drótváz (5) elektronika (1) elemzés (20) elnevezés (2) előadás (12) előny (1) ep (2) eredménynövekedés (2) ergonómia (6) ergonomus (1) értékelés (1) európa (1) facebook (2) fejlesztés (2) fejlesztő (1) felhasználó (1) felhasználóbarát (1) fényképezőgép (1) fidesz (1) figyelem (1) film (1) fizetés (1) folyamat (2) főnév (1) form (2) gazdaság (1) google (1) hangvezérlés (2) használhatóság (1) hatékonyság (21) ház (1) háztartási (1) hellókarácsony (1) hiba (1) hír (1) honlap (9) ige (1) ikon (1) információ (1) információszervezés (6) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) iphone (2) ismerős (1) italia (1) iwiw (1) jakob (1) jegyvásárlás (2) jobbik (1) kamera (1) kategória (1) kávéfőző (1) keresés (14) keresőoptimalizálás (2) kereső optimalizálás (2) keress (1) kézikönyv (1) kiállítás (1) kiemelés (2) konkurencia (1) konverzió (6) könyv (1) közösségi (1) látogatottság (1) lbp (1) letöltés (1) lézernyomtató (1) lmp (1) magyar (2) marketing (1) mdf (1) megtérülés (5) menü (5) menünév (1) menüpont (3) milánó (2) mobil (7) mockup (1) módszer (2) mszp (1) munkamenedzsment (1) műsor (1) nap (1) navigáció (8) nielsen (1) nyertes (1) nyitó (1) nyitóoldal (1) ok (1) összehasonlítás (1) otp (1) parlament (1) photohall.hu (1) portál (1) praktikus (1) prezi (1) probléma (1) program (1) programozó (1) projekt (1) rádió (1) ragozás (1) recesszió (1) redundancia (1) regisztráció (1) repülőjegy (1) saab (2) seo (3) skype (1) smashing (1) stratégia (2) sturktúra (1) szakmai (1) szdsz (1) személyautó (1) szemmozgás (1) szerkezet (1) szervezés (1) szétesés (1) szín (2) szórakozás (1) szöveg (1) tab (1) találat (1) tech (1) technológia (1) tekintet (1) telekommunikáció (1) termékoldal (4) terv (1) tervezés (16) tesztelés (4) tipp (1) típushiba (2) tren (1) tv (1) twitter (2) url (1) utalás (1) üzenet (1) választás (2) válság (1) varese (2) vásárlás (4) vélemény (1) verseny (2) visszaesés (1) vizsgálat (1) vonat (1) web (2) webergonómia (28) weblap (15) weblaptervezés (4) weboldal (2) webshop (7) wekerle (1) wizzair (1) wudhu (2) zene (1) zui (1) Címkefelhő

Photohall.hu fényképezőgép vásárlás

2009.01.11. 18:43 Rung András

Megnéztem, hogy a photohall.hu oldalon mennyire könnyű egy fényképezőgépet megvenni. Milyen a vásárlási folyamat, mennyire kellemes vagy éppen nehéz?

Az oldal első benyomásra lényegesen jobb, mint a mediamarkt.hu. Szellős, designban is frissebb. A logó jó helyen van, bár nem értem, hogy miért kell alatta képként bolhabetűkkel odaírni, hogy tv, audio, video, telekom, notebook, pc. A google ezt nem olvassa, mert kép. Ember meg azért nem olvassa el, mert túl kicsi. Azaz haszna semmi, csak a vizuális komplexitáshoz ad hozzá. Hasonlóan nem túl értemes a multimedia logószerű felirat. Infoértéke nulla, de feleslegesen elvonja a figyelmet.



 
A keresés nem a konvencionális helyén van. Elsőre a kapcsolat menüpont mellett kerestem volna. Az is furcsa, hogy a keresés mellett a kulcsszó szerepel. Nem hiszem, hogy egy laikus felhasználónak ez azt jelentené, hogy ide be kell írnia azt, hogy fényképezőgép.

Ha már akarunk ide írni valamit, akkor legyen az, hogy keresett szó vagy kifejezés. A Kosár is lehetne egy kicsit kiemeltebb helyen, és maga a kosár szó lehetne gombszerűbb.

A regisztráció jó helyen van, bár kicsit furcsán lebeg a térben. Az viszont nem jó, hogy nem tudja az ember ilyenkor mire regisztrál. Az elfelejtette a jelszavát link sem elég motiváló, hogy az ember rákattintson, ha tényleg így történt.

Menürendszerben nem tetszik a szórakozás elnevezés. Mivel nincs benne társasjáték és pöttyös labda, ezért precízebb lenne szórakoztató elektronikának hívni. Tudom, ezzel az lenne a fejlesztők baja, hogy túl hosszú. De a háztartási gépek nem túl hosszú? Akkor hívjuk azt is háztartásnak és legfeljebb a felhasználó rájön, hogy itt bizony nincs ezüst étkészlet.

Lenyíló 3 szintű menü, mivel tagolt, nem olyan rossz ötlet. Tetszik, hogy nem kell annyit kattintgatni és rögtön egész specifikus tartalmaknál vagyok. Az viszont nem tetszik, hogy vannak fekete menüpontok kis nyíllal a szöveg előtt, amiről sejteni sem lehet, hogy miért különböznek a többi ponttól. Persze ha rákattintunk, akkor látjuk, hogy még egy 4. szint is lenyílik. Ez már talán egy kicsit túl komplex. Nem ártana átdolgozni a menüt, hogy csak 3. szint maradjon.

Nem tetszik még a főoldal menüpont sem. Ha van, akkor hívjuk nyitóoldalnak, meg ne is legyen. Legyen a logó a visszakattintható. Talán a gy.i.k. és vásárlási feltételek pontokat megcserélném. A vásárlási feltételeknek illene közelebb lennie a szolgáltatásokhoz. A cégünkről menüpontnak meg inkább a kapcsolat mellett lenne a helye.

A hónap ajánlata rendben van. Mellette azonban a lejárt szavatosságú karácsonyi meglepetés ciki. A designja is eléggé kilóg a egész oldalból. Olyan, mintha egy 5 évvel ezelőtti nyomtatott katalógusból scannelte be volna valaki ide.

Nagyon tetszik, hogy a hírlevél feliratkozás mellett megmondják, hogy mire iratkozunk fel. Brávó, ilyet Magyarországon nem szoktak. Egy fokkal még jobb lenne, ha rögtön be is írhatnám ide a email címem, és már menne is a feliratkozás.

Kedves ötlet, hogy van üzletkereső kinn. Illene azonban a megyeválasztóban előre tenni Budapestet, hacsak nem a cég fő fókusza a magyar vidék. Ezt azonban nem hiszem. Figyelni kellene az ékezetekre is. A Somogy megyei kaposvári üzlet Fő helyett a Fo utcában van. Ejnye.

Teljesen értelmetlen az oldal közepén a kis képes bujtatott navigáció, ahol tv, notebook, stb. ikonokra kattintva eljuthatunk kategóriákba. Csalogathatjuk az embereket képekkel, csak akkor jó lenne egybedolgozni a teljesen azonos funkciójú főmenüvel. Tudom sok munka, tessék akkor felvenni még egy programozót. Megéri.

A Nokia hirdetéssel nem lenne sok gondom. A szövege ügyetlen. Nem mondunk ilyet, hogy további infóért katt ide. Ilyet még a cimborámnak se mondok. Legyen csak további információ, vagy legyen az eszköz neve a link és legyen gombszerű, akkor mindenki tudni fogja, hogy kattintania kell. Egyébként a termékfotó ízléses, tetszik. Kár, hogy a hirdetés félig kitakarja a kártyafüggetlen telefonok szöveget.

Ügyetlen dolog saját termékeinket banneres formában hirdetni jobb oldalt. Az emberek szűrik az ilyet, és a hirdetésdobozok fele üres, meg itt újra megjelenik a Nokia 5800. Elhiszem, hogy nagyon jó ez a mobil, de miért kell 3 helyen hirdetni? Ha már ennyi felületet adunk neki, akkor miért nem egy, de jó nagy hirdetést teszünk ki.

Az akciók hirdetésének többi része rendben van többé kevésbé, bár nem értem miért kell sokfajta akciós hirdetést vinni. Külön külön elmenne mindegyik, de jobb lenne egységesíteni a formátumot.

Alul a menüduplázások nem tetszenek. Gondolom keresőoptimalizálás miatt teszik. A keresőoptimalizálásos kollégák tudják csak megmondani, hogy ez jó vagy nem jó. Ergonómiailag felesleges.

Akkor nézzük csak. Alapvetően a Canonhoz vonzódok, tehát szeretnék egy kis Canon gépet venni, ami minimum 7 megapixeles és nem drágább, mint 100 ezer forint. A Fotózás menüpont alatt próbálkozok (egyébként ez a menüelnevezés se tetszik annyira).

Most már tudom, hogy mire jó a fekete nyíl, rákattintok a digitális fényképezőgépre és lenyílik, hogy kompakt vagy tükrös gépet szeretnék. Ajaj, nem tudom, hogy ezek mik, mert laikus felhasználó vagyok. Nézzük a kompaktot, a tükrös olyan nagyon bennfentes-profinak hangzik.

Keresési oldalnak egy letisztult oldalt vártam. Ehelyett egy zsúfolt lapon vagyok. Jó, hogy a viszonylag hosszú utat jelzi a navigációs ösvény (breadcrumb), de alatta már teljesen felesleges még egyszer kiírni, hogy kompakt digitális gép. A Segítünk választani! Találja meg az önnek legmegfelelőbb terméket felirat több szempontból is szerencsétlen. Ronda, mert eltérő a betűméret és a szín. A szöveg maga is felesleges, mert a marketingsallang kategóriába tartozik. Biztos vagyok benne, hogy egy eladást se hozott, és mindenki jól meglenne nélküle.



Utána két dolog közül lehet választani. Az akcióst tudom értelmezni, a csak az interneten kipipálható boxot már nem. Fogalmam sincs, hogy ez mi lehet, és ha nekem sincs, akkor biztos, hogy az átlag felhasználónak sincs.

Az árkategória választás rendben van, bár a forint értékhatárok kicsit ad hocnak tűnhetnek egy átlagos felhasználónak. Ha 81890 forintért van egy gép, akkor sokkal felhasználóbarátabb lenne, ha az lenne ott, hogy 82000-ig, vagy miért nem 5 ezresével vannak kategóriák. Ezt biztos meg lehetne oldani emberbarátibban. Az emberek úgy gondolkoznak, hogy na erre van 50 ezer forintom. Nem úgy, hogy max. 52670 forintig vásárolok.

A Tényleges pixelszámot sem tudom értelmezni. Van nem tényleges pixelszám is? Biztos, de akkor ennek utána kellene olvasnia az átlagos felhasználónak valami homályos blogban? Jó lenne egy szótár, hogyha most a fogalomra kattintanék az bejönne. Milyen jó is lenne. De nincs...

Az Optikai Zoomról éppen tudom, hogy mi, de akár nem is tudhatnám. Ehhez se ártana szótár. Azt már csak mellesleg merem megkérdezni, hogy a tényleges pixelszámnál, ha kiválasztom, akkor az min. pixelszám? Azaz, ha most bejelölöm a 7 megapixelt, akkor a 8-as bejön vagy sem? Most izgulhatok...

A keresőablak alatt van már egy rakás fényképezőgép. Vajon mik ezek? Az akciósak? Vagy az összes gép? A rendezési sorrend teljesen misztikus.

Kicsit félve nyomtam meg a keresés gombot, mert a tényleges pixelszámot és az optikai zoomot nem választottam ki. Jobb lenne egyértelművé tenni, hogy nem kell mindent kiválasztani, a photohall.hu a bizonytalan felhasználóknak is segít. Most bejelölöm a 7 megapixelt is, nos ekkor nem kapok semmi találatot. Ha kiveszem, akkor két 8 megapixeles gépet kapok. Nem túl nagy a választék, meg elég rossz, hogy pontosan be kell lőnöm, hogy hány megapixelest veszek.

A két gépből kell most választanom. Ha életszerű lenne a helyzet, most átmennék nézelődni máshova, mert pl. az edigital.hu -n 27 canon gép van. Abból könnyebb választani. De maradjunk itt a photohall.hu -n, és válasszunk a két opció közül.

 



Belekattintok az első gépbe. Itt is feleslegesen újra ott a termék neve túl a navigációs ösvényen. A cikkszám is feleslegesen van itt. A vásárlót nem hiszem, hogy érdekli. Ha meg kell a vásárláshoz, akkor jó lenne jelezni, hogy mire.

Az sem tetszik, hogy a termék neve harmadszor is szerepel még lejjebb az érdeklődjön üzleteinkben gomb alatt. Az adatok tálalása sem jó: ömlesztve, áttektinhetetlenül. Legalább pontokba szednék. Arról nem is beszélve, hogy jó lenne egy termék-összehasonlító. Így ha valamit össze akarok hasonlítani, akkor kiírogathatom a paramétereket, vagy több ablakot kell megnyitnom. Több, mint macerás.

Az ár és a kosárba rakom gomb jó lenne, de annyi dolog van körülötte, hogy eléggé elvesznek a sok lom közt. Miután végigböngésztem a dolgokat és kibosszankodtam magam, akkor görgetek lejjebb és veszem észre, hogy bizony itt van a pontokba szedett paraméterlista. Hogy ezt miért nem lehet feljebb, jól látható helyre tenni a nehezen olvasható ömlesztett leírás helyére azt nem tudom.

Praktikus a hasonló áron funkció, de továbbra is hiányzik a termék-összehasonlítás lehetősége. Megnézem a másik terméket is. Nos melyiket venném meg? Talán a szürkét, mert az szebb. Nem túl mély a választási motiváció, jobban szeretek paraméterek alapján vásárolni, ha tudok.

Navigáció    4
Gördülékenység    3
Információtagolás, olvashatóság    3
Információ mennyiség   4








 

32 komment

Címkék: vásárlás keresés fényképezőgép canon kamera digitális elemzés webergonómia photohall.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://ergomania.blog.hu/api/trackback/id/tr55871376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_bsh_ 2009.01.12. 05:36:58

Tartalmas kis írás. Gratulálok!

MightyMan 2009.01.12. 15:30:30

Ha már kritizálunk :

"A Somogy megyei kaposvári üzlet Fő helyett a Fo utcában van. Enyje."

Enyje?! Ez mi akarna lenni? Laikus felhasználóként nem tudom mire gondoljak sajnos... elírás, félregépelés, figyelmetlenség ?! Vagy csak simán a blogolónak fogalma nincs róla hogyan írják azt, hogy EJNYE ?!
Ejnye...

Marketingsallangot emlegetve: külön kíváncsi volnék ennek a blognak az igazi céljára...

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.12. 17:04:35

@MightyMan:
Valóban igazad van. Mondjuk azt, hogy figyelmetlenség. Valójában arról lehet szó, hogy a mentális lexikonomban a szó így szerepel [eññe]. Mivel a szót ritkán látjuk írásban akár enyjének, akár ejnyének írom ugyanúgy ejteném. A szónak lehet valami köze az ej szóhoz, de morfológiailag teljesen elhomályosult a két szó kapcsolata. Igen, itt vétetettem a magyar helyesírás ellen, ami azonban alapvetően itt rosszul működik, mert teljesen értelmetlenül tart fenn egy olyan kapcsolatot, amire nincs szükség. Mint nyelvész nyugodtan mondhatom, hogy az igazán jó alak az ennye lenne.

A blognak több célja van:
1. ismeretterjesztés. Magyarországon a témáról nagyon kevesen tájékozottak,
és ez komoly károkat okoz a nemzetgazdaságnak. Azaz ezzel a bloggal hazám fejlődéséhez kívánok hozzájárulni. Ha a magyar weboldalak ergonomikusabbak lennének, akkor sok milliárd forintot spórolhatnánk meg, kereshetnénk meg, és kevesebb lenne a frusztráció is a hétköznapokban.
2. Szakmai kapcsolatfelvétel. Akit igazán érdekelnek a gondolataim, a munkám így sokkal könnyebben elér, mint korábban.
3. Nekem érdekes. A kommentekből és a kialakuló vitákból én és remélhetőleg mások is tanulnak.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.12. 17:05:56

@MightyMan:
Valóban igazad van. Mondjuk azt, hogy figyelmetlenség. Valójában arról lehet szó, hogy a mentális lexikonomban a szó így szerepel [eññe]. Mivel a szót ritkán látjuk írásban akár enyjének, akár ejnyének írom ugyanúgy ejteném. A szónak lehet valami köze az ej szóhoz, de morfológiailag teljesen elhomályosult a két szó kapcsolata. Igen, itt vétetettem a magyar helyesírás ellen, ami azonban alapvetően itt rosszul működik, mert teljesen értelmetlenül tart fenn egy olyan kapcsolatot, amire nincs szükség. Mint nyelvész nyugodtan mondhatom, hogy az igazán jó alak az ennye lenne. De azért kijavítom:)

A blognak több célja van:
1. ismeretterjesztés. Magyarországon a témáról nagyon kevesen tájékozottak,
és ez komoly károkat okoz a nemzetgazdaságnak. Azaz ezzel a bloggal hazám fejlődéséhez kívánok hozzájárulni. Ha a magyar weboldalak ergonomikusabbak lennének, akkor sok milliárd forintot spórolhatnánk meg, kereshetnénk meg, és kevesebb lenne a frusztráció is a hétköznapokban.
2. Szakmai kapcsolatfelvétel. Akit igazán érdekelnek a gondolataim, a munkám így sokkal könnyebben elér, mint korábban.
3. Nekem érdekes. A kommentekből és a kialakuló vitákból én és remélhetőleg mások is tanulnak.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.12. 17:15:27

@MightyMan:
Valóban igazad van. Mondjuk azt, hogy figyelmetlenség. Valójában arról lehet szó, hogy a mentális lexikonomban a szó így szerepel [eññe]. Mivel a szót ritkán látjuk írásban akár enyjének, akár ejnyének írom ugyanúgy ejteném. A szónak lehet valami köze az ej szóhoz, de morfológiailag teljesen elhomályosult a két szó kapcsolata. A magyarban egyébként nem tudok olyan jny kapcsolatról, amit nny-nek kellene ejteni. Ott van a bojnyik, olajnyomat, tolvajnyelv. Ezeknél talán a j megrövidül vagy ki is esik, de nem olvad egybe. Szóval furcsa ez az egész szó, persze az indulatszónak mondható dolgok sokszor igen furcsák fonológiailag.

Igen, itt vétetettem a magyar helyesírás ellen, ami azonban alapvetően itt rosszul működik, mert teljesen értelmetlenül tart fenn egy olyan kapcsolatot, amire nincs szükség. Mint nyelvész nyugodtan mondhatom, hogy az igazán jó alak az ennye lenne. De azért kijavítom:)

A blognak több célja van:
1. ismeretterjesztés. Magyarországon a témáról nagyon kevesen tájékozottak,
és ez komoly károkat okoz a nemzetgazdaságnak. Azaz ezzel a bloggal hazám fejlődéséhez kívánok hozzájárulni. Ha a magyar weboldalak ergonomikusabbak lennének, akkor sok milliárd forintot spórolhatnánk meg, kereshetnénk meg, és kevesebb lenne a frusztráció is a hétköznapokban.
2. Szakmai kapcsolatfelvétel. Akit igazán érdekelnek a gondolataim, a munkám így sokkal könnyebben elér, mint korábban.
3. Nekem érdekes. A kommentekből és a kialakuló vitákból én és remélhetőleg mások is tanulnak.

MightyMan 2009.01.12. 17:23:31

Korrekt: figyelmetlenség.
Nyílván a Fo és Fő utca közötti eltérés is erre vezethető vissza, nem egyéb okokra.

MightyMan 2009.01.12. 17:27:26

Valamint még annyit tennék hozzá, hogy én még embert nem hallottam, aki az "ejnyét" ennyének mondta volna... talán ideje lesz javítani a mentális lexikonod! Rengeteg helyen lehet olvasni is szót: ejnye!

"A magyarban egyébként nem tudok olyan jny kapcsolatról, amit nny-nek kellene ejteni. "

MightyMan 2009.01.12. 17:30:26

Ezt sem kell nny-nek ejteni.

Egyébként: a kommentelésen is jócskán volna mit javítani...

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.12. 17:31:52

A Fo és a Fő utca közti figyelmetlenség más természetű egy kicsit. Azért haraptam rá, mert ez nekem régi vesszőparipám. Magyar weboldalakon copy-paste okokból sokszor elvesznek az ő, ű tetejéről az ékezetek. Itt ez történt szintén, ha megnézed, hogy Budapest II. ker. , akkor Lövoház utca szerepel, azaz valahogy az egész elrontva került be az adatbázisba.

Azt viszont nyugodtan mondhatom, hogy kifejezett ügyetlenség volt a részemről, hogy pont itt vétettem egy helyesírási bakit. A Sátán megkísértett, hogy tüntessem el a nyomait, de úgy döntöttem férfiasan vállalom. Nem is beszélve arról, hogy ezentúl erre az elírásra is bejön a blogom találatnak :)))

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.12. 17:36:01

@MightyMan:
Helyesírásról nem vitatkozom. Tudom, hogy nem ez a fő erősségem, de ezért legalább helyesírás ellenőrzőt használok sokakkal ellentétben. A mentális lexikonokban hihetetlen dolgok vannak. Biztos sokaknak ennye, biztos sokaknak meg nem. Egyébként google-ben megnéztem. Elég sokan így írják (kb. 1%), ami már típushibának tekinthető, ezeknek általában szokott oka lenni.

Szűcs Attila · http://twitter.com/szucs_attila 2009.01.12. 20:04:36

Azt hiszem kicsit más irányt vettek a kommentek András eredeti mondandójától, de egy kicsit visszakanyarintok a lényegre:

nem titok, hogy az én kezem nyoma a photohall.hu, egészen konkrétan a Webshop Experts csapata áll a fejlesztés mögött, akik nem kevés profizmussal oldották meg anno a projektet. Ennek ellenére úgy érzem, hogy a poszt minden egyes bekezdésével bizony foglalkoznunk kell!

András ezúton megköszönném a kimerítő elemzést! Reméljük hamarosan mások is észreveszik a blog nevelő hatását(büszkén kimerem jelenteni, hogy a MediaMarkt még azóta se olvasta a bejegyzést és nem is fogja:), de cáfoljanak meg az illetékesek)!

EdBoyWW · http://twitter.com/edboyww 2009.01.12. 23:04:43

Nekem is részem volt az oldal elkészítésében (Webshop-Experts fél). Köszönöm az észrevételeket, java részük teljesen jogos, másik jó részük minimális vagy kevés munkával helyrepofozható.

Nem akarom a mundér becsületét védeni (és nem is lenne értelme, hisz miért kellene a saját gondolataidat rád erőltetnem), csupán egy dolgot jegyeznék meg, amihez nekem van/volt közöm, és amely talán tisztázásra szorul.

A képes kategóriák és a menü össszedolgozása: a képes kategóriák azért lettek oda téve, hogy az oldalon a leginkább kiemelni akart kategóriákat megjelenítsük. Mivel kb. ezek a kategóriák, amelyeket a leginkább keresni szoktak, vagy hangsúlyozni szeretnénk, ezért ezeket a kategóriákat kiraktuk a főoldalra. Ezek tehát egyfajta kiemelésként, hangsúlyozásként értelmezhetőek.

Mégegyszer köszi, hogy ennyi időt rászántál és így tovább! Remélem, legközelebb jobb "osztályzatot" kapunk :)

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.12. 23:55:09

@EdBoyWW:
Köszönöm a pozitív hozzáállást. Szerintem a lap alapvetően nem rossz, de lehet rajta még javítani. Olyan lapot még nem láttam, amin ne lehetne ezt azt csinosítani, ez még a saját projektjeimre is igaz:)

A képes kategóriák létére én is valami hasonlót gondoltam, de el tudok képzelni egy olyan megoldást, ahol a navigációba ezek jobban belesimulnak.

További jó munkát!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.12. 23:58:14

@Szűcs Attila:
Attila, szerintem az oldal abszolút fejleszhető és relatíve kevés munkával még jobb lehet. A mediamarktot meglátjuk. Remélem vagy ők, vagy mások tanulnak belőle. Őket se bántani akartam. Mondjuk az biztos, hogy nem egy lépéssel vannak lemaradva a webes fejlesztésekben:)

bÁdi · http://mybadi.blogspot.com/ 2009.01.13. 22:44:49

Titkon szerintem sokan várták ezt a bejegyzést.:) Nagyon kíváncsi voltam a fogadtatásra. Sokan sértésnek veszik az oldaluk analizálását... Szerencsére ebben az esetben észrevette mindenki hogy nem kevés munka áll az elemzés mögött, és rengeteget lehet belőle tanulni.

"Ügyetlen dolog saját termékeinket banneres formában hirdetni jobb oldalt" gondolatodra viszont nekem az a véleményem, (de ezt Attila jobban tudja), hogy biztosan sokan kattintanak rá. Főleg akkor, ha az akciós termékeket keresik.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.13. 23:24:23

Remélem, hogy beváltotta a reményeket. A banneres hirdetésre lehet, hogy kattintanak, de ha nem banneres formája lenne, hanem látszanak, hogy belső, azaz "értékes" tartalom, akkor sokkal többen választanák. Elvileg még a mai napig él a banner blidness, azaz a banner vakság, az ember kevésbé látja.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.14. 01:28:49

Tetszik, ahogy az egységsugarú user szemszögéből is vizsgáltad.

Abban vitatkoznék veled, hogy a Főoldal (ami lehetne Nyitólap) gombot feleslegesnek minősíted. Szükség van rá. Egy webáruházban nem csak gyakorlott internethasználók fordulnak meg. Még nincs eléggé elterjedve a logóra kattintás.
Anyukám egész biztosan nem ismeri. :)

A tab-os főkategória-választóban a fülecske nem szineződik át kattintás után kékre, hogy jelezze, a tartalmi alárendeltséget illetve azt, hogy épp melyik fül lett kivlasztva.

A navigációs ösvénybe kerültek nem kattintható és feleslegesen kattintható elemek is. Ez gondolom nem szándékos, és egyszerűen javítható hiba.

Mégvalami. Az "ódivatú" mennyire lehet ergonómiai értékelési szempont :D

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.14. 10:33:54

Az ódivatú annyiban ergonómiai kategória, hogy helyette mondhattam volna azt, hogy a nem egységes design elbizonytalanító hatással bír a vásárlóban a cég megbízhatóságát illetően és ez a vásárlások csökkenéséhez vezethet:) A többi megjegyzéssel egyet értek. Szerintem a nyitó funkcióra elég a logó, de nincsenek meggyőző adataim ami miatt ezt el kellene fogadni. Gondolom Te sem tudsz megbízható statisztikákat hozni. Innentől legfeljebb de igen-de nem-de igen -de nem stílusban vitázhatnánk:) Maradjunk abban, hogy lehet így is lehet úgy is. Egyik sem akkora hiba vagy erény. Az viszont biztos, hogy ráadásul ennek oldalanként eltérő jelentősége van. Pl. a photohallnál a nyitónak nincs nagy jelentősége később,hisz semmi olyan dolog nincs ott, amit másutt ne tudna a felhasználó megtenni.

Szabi_van_kenobi 2009.01.14. 22:04:18

Örömmel látnám a blogon, hol vásárolható meg a könyved. De akár elektronikus formában sem lenne elenemre a megvásárlása.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.14. 23:57:49

@duplabe:
edigitalt felvettem a kívánság listára! és köszi!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.14. 23:59:02

@Szabi_van_kenobi:
Sajnos a könyv tudomásom szerint nem kapható, jövő héten beszélek a Gondolat kiadóval egy második kiadás lehetőségéről. Pdf-ben nincs meg, ha érdekel a lektorálás előtti verzió (ami nekem megvan), akkor írj egy emailt nekem!

roth 2009.01.15. 11:38:25

breadcrumbshoz (avagy navigációs ösvény :):
nekem úgy lenne logikus (és már láttam is rá példát), ha az az oldal, ahol éppen tartózkodsz, nem a breadcrumbsban szerepelne, hanem alatta, kiemelve, mintegy címként. így csak ránézel az oldalra és tudod, hol vagy, nem kell a breadcrumbsot bogarásznod.
és nagyon jó a blogod, köszi!

2c5c7bfd 2009.01.15. 14:47:47

szórakoztató olvasni a blogot.

ötletnek:

jó lenne látni egy teljesen ergonómikus oldalt. tudunk ilyenről? c3.hu?

lehetne a tagelés fortélyairól is szólni. az ergonómia-e.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.01.15. 15:18:48

@2c5c7bfd: A C3 nyitóoldala inkább kreatív :)

Igen jó ergonómiai osztályzatot kap tőlem pédául a www.rosenfeldmedia.com

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.16. 13:15:09

@2c5c7bfd:
lehet, hogy erre hozok nemzetközi példát. Nem mintha a magyarok nem lehetnének ügyesek, de ha az amazon monjuk 10 főállású webergonómust foglalkoztat, akkor óhatatlanul jobb lesz az oldaluk, mint azé akinek egyre sincs pénze.

A taggelés is szóba kerülhet. Röviden azt gondolom róla, hogy egy nagyon hasznos eszköz, hisz a kereshetőséget javítja. Ezzel megtalálod könnyebben a releváns tartalmakat. Természetesen a gond ott jön be, ha rossz a tagelés (szándékosan félrevezető, vagy egyszerűen csak ügyetlen), akkor az rontja az ergonómiát. Média kutatók azt mondják, hogy itt azért a nagy számok törvénye győz. Inkább több a jó tagelés, mint a rossz, tehát összességében javul a hatékonyság. A tageléssel még az is gond, ha a keresésben túl nagy súlyt adsz neki, akkor az elősegíti azt, hogy manipulálni akarják. Ha meg kicsit, akkor nincs sok értelme. Gyakorlatilag ezért nem veszik már a keywords taget sem egy weblapnál figyelembe a keresők sokszor. Persze a kép és a videó másképp van. Ott kifejezetten értékes még az elég rossz tag is. Másrészt, ha mindenki marketing taget ad még a nyuláról készült videónak is, akkor az a tag el fog értéktelenedni, mert pusztán arra már nem jössz be jó találatnak. A nagy lépés az lesz, ha a videók tagelésére bevetik a nyelvtechnológiát és lesz automatikus videó annotáció a szöveg alapján.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.16. 13:16:01

@roth:
szerintem okos megoldás, amit javasolsz. A lényeg a vizuális megjelenítésen van, de az elgondolás szerintem profi. Köszi!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.16. 13:18:01

@Bővíz László - JUEX:
egyet értek, fel is veszem a rosenfeldet figyelő listára. A c3 szerintem is kreatív. Persze bizonyos környezetekben tehetünk engedményeket az ergonómiának, de fontos hogy az a célt szolgálja. Pl. egy installáció sokkal kevésbé ergonomikus, mint a praktikus falra akasztható festmény. De ha a művész csak így tudja gondolatait kifejezni, akkor nincs más út, installációt kell készíteni.

Hodicska Gergely 2009.01.24. 15:20:28

Szerintem is jó elemzés, nálam is bekerültél readerbe, és jó hogy itthon is kezd szem elé kerülni ez a terület. Ahhoz meg külön gratulálok, hogy sikerül úgy vinni a blogot, hogy nem nagyon vannak troll hozzászólások.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.24. 21:34:55

Köszi Gergely, hamarosan jön az új. Úgy néz ki jó társaság olvassa a blogot, én is tanulok a kommentekből:)
süti beállítások módosítása