HTML

Ergománia

Webergonómiai írások magyar és nemzetközi weblapokról Rung Andrástól, aki az első ilyen témájú kutatást vezette a Budapesti Műszaki Egyetemen. Az egyetlen ilyen témájú magyar könyvét Kiss Orhideával a Gondolat Kiadó jelentette meg Felhasználóbarát honlapok címmel.



Rung András, webergonómiai tanácsadó

rungandras@gmail.com
06-30-3975008
Rung András a twitteren

Friss topikok

Címkék

2009 (1) 5000 (1) ajánlás (4) amazon (2) angol (1) architektúra (1) autóvásárlás (1) bank (4) befektetés (2) bejegyzés (1) beszámoló (1) biztosítás (1) blog (2) canon (2) canon.hu (1) chat (1) cib (1) cnn (1) design (4) designer (1) digitális (1) drótváz (5) elektronika (1) elemzés (20) elnevezés (2) előadás (12) előny (1) ep (2) eredménynövekedés (2) ergonómia (6) ergonomus (1) értékelés (1) európa (1) facebook (2) fejlesztés (2) fejlesztő (1) felhasználó (1) felhasználóbarát (1) fényképezőgép (1) fidesz (1) figyelem (1) film (1) fizetés (1) folyamat (2) főnév (1) form (2) gazdaság (1) google (1) hangvezérlés (2) használhatóság (1) hatékonyság (21) ház (1) háztartási (1) hellókarácsony (1) hiba (1) hír (1) honlap (9) ige (1) ikon (1) információ (1) információszervezés (6) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) iphone (2) ismerős (1) italia (1) iwiw (1) jakob (1) jegyvásárlás (2) jobbik (1) kamera (1) kategória (1) kávéfőző (1) keresés (14) keresőoptimalizálás (2) kereső optimalizálás (2) keress (1) kézikönyv (1) kiállítás (1) kiemelés (2) konkurencia (1) konverzió (6) könyv (1) közösségi (1) látogatottság (1) lbp (1) letöltés (1) lézernyomtató (1) lmp (1) magyar (2) marketing (1) mdf (1) megtérülés (5) menü (5) menünév (1) menüpont (3) milánó (2) mobil (7) mockup (1) módszer (2) mszp (1) munkamenedzsment (1) műsor (1) nap (1) navigáció (8) nielsen (1) nyertes (1) nyitó (1) nyitóoldal (1) ok (1) összehasonlítás (1) otp (1) parlament (1) photohall.hu (1) portál (1) praktikus (1) prezi (1) probléma (1) program (1) programozó (1) projekt (1) rádió (1) ragozás (1) recesszió (1) redundancia (1) regisztráció (1) repülőjegy (1) saab (2) seo (3) skype (1) smashing (1) stratégia (2) sturktúra (1) szakmai (1) szdsz (1) személyautó (1) szemmozgás (1) szerkezet (1) szervezés (1) szétesés (1) szín (2) szórakozás (1) szöveg (1) tab (1) találat (1) tech (1) technológia (1) tekintet (1) telekommunikáció (1) termékoldal (4) terv (1) tervezés (16) tesztelés (4) tipp (1) típushiba (2) tren (1) tv (1) twitter (2) url (1) utalás (1) üzenet (1) választás (2) válság (1) varese (2) vásárlás (4) vélemény (1) verseny (2) visszaesés (1) vizsgálat (1) vonat (1) web (2) webergonómia (28) weblap (15) weblaptervezés (4) weboldal (2) webshop (7) wekerle (1) wizzair (1) wudhu (2) zene (1) zui (1) Címkefelhő

Megfelelő szóhasználat a weboldalakon

2009.04.19. 17:54 Rung András

Arra már megtanítottak minket az optimalizálással foglalkozó szakemberek, hogy nem mindegy milyen szavak szerepelnek az oldalunkon. Hisz, ha azt szeretnénk, hogy a fűnyíró szóra megtaláljanak minket, akkor bizony ennek a szónak ajánlatos a megfelelő helyeken a megfelelő mennyiségben előfordulnia.

Korábban már írtam arról , hogy a menüknél a konvencionális és egyértelmű szóhasználat az ajánlott. Így van ez az oldal többi részén is. Ha angol oldalt készítünk, akkor könnyebb dolgunk van, hisz relatíve sok sikeres minta van, amit követni lehet. A magyar oldalaknál még sok esetben magunknak kell kreatívnak lenni.

Mielőtt azonban kreatívvá alakulunk mindig derítsük ki, hogy milyen szóhasználat a bevett a területen. Pl. ingatlanos oldalt fejlesztünk és megnézzük 4-5 nagyobb portál szóhasználatát (ingatlan.com/icom, ingatlanbazar.hu/ib, slando.hu/sl, Otthon Centrum (oc), Duna House (dh):

társasházi (oc), lakás (icom, dh), tégla lakás/panel lakás (ib), lakás/garzonlakás (sl)
panel (oc), lakás (icom, dh), tégla lakás/panel lakás (ib), lakás/garzonlakás (sl)
ház (icom, dh), családi ház (ib, sl, oc)
ikerház (oc)
sorház (oc)
házrész (oc)
telek (icom, ib, oc, dh), telek/nyaraló (sl)
garázs (icom, ib, oc), parkoló (dh)
tanya (oc)
nyaraló (icom, oc), hétvégi ház (ib), telek/nyaraló (sl)
iroda (icom, oc, dh), kereskedelmi ingatlan (ib, sl), 
üzlethelyiség (icom, oc, dh), kereskedelmi ingatlan (ib, sl)
vendéglátó (icom), kereskedelmi ingatlan (ib, sl), kereskedelmi (oc)
ipari (icom, oc), ipari ingatlan (ib)
fejlesztési terület (icom)
mezőgazdasági (icom, oc), mezőgazdasági ingatlan (ib)
külföldi ingatlanok (sl)
tároló (oc, dh)

Az összesítés természetesen nem biztos, hogy tökéletes (ha egy helyen egy kifejezést több dologra is értenek pl. kereskedelmi ingatlan, akkor azt az irodához, üzlethelyiséghez és vendéglátóhoz is beírtam.), pl. az oc esetén a kereskedelmi talán vendéglátóipari helyiségekre vonatkozik, talán nem, mivel van náluk külön iroda és üzlethelyiség is.

Azt is nehéz eldönteni, hogy súlyozzuk-e a “szavazatokat” vagy sem. Ha valóban vannak jó használati becsléseink, akkor érdemes, ha nem akkor inkább mellőzzük és csak azt vegyük figyelembe, hogy hány helyen, mit részesítenek előnyben. Ha egy viszonylag részletgazdag és egységes nyelvhasználati oldalt szeretnék, akkor ezeket a kategóriákat adnám meg:

társasházi lakás
panel
családi ház
ikerház
sorház
házrész
telek
garázs
tanya
nyaraló
iroda
üzlethelyiség
vendéglátó
ipari
fejlesztési terület
mezőgazdasági
tároló
külföldi ingatlanok

Egyedül az ipari esetén írnám ki az ingatlant, habár ezt csak az ingtalanbazár követi. Ha megvan a szóhasználati listánk természetesen még nem vagyunk kész. Egyrészt a nagyon rossz gyakorlattól elrugaszkodhatunk, mert a cél, hogy olyan szavakat használjunk, amelyeket a felhasználóink értenek és keresnek. Így lehet, hogy mindenki a személygépjármű szót használja, mégis inkább használjuk az autó vagy a személyautó kifejezéseket, mert ez közelebb áll a felhasználókhoz. A legjobb persze a kocsi lenne, mert a legtöbbet ezt használják az emberek, de egy kicsit is hivatalosabb oldalon már ezt nem várják el.

Az már egyéni ízlés kérdése, hogy milyen mélységig tesszük rendbe/tervezzük meg oldalunkon a szókincset. Formoknál, termékoldalaknál ez életfontosságú. Ne idegenkedjünk az angol vagy a nemzetközi elnevezésektől sem, ha felhasználóink ezeket a neveket ismerik. Írjuk le úgy őket, ahogy a felhasználók szeretik. Nem a Magyar Nyelvi Bizottságnak, hanem az embereknek készítjük oldalainkat.


 

12 komment

Címkék: ingatlan weboldal konkurencia összehasonlítás weblaptervezés

A bejegyzés trackback címe:

http://ergomania.blog.hu/api/trackback/id/tr501074560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Benkő Nóra 2009.04.20. 11:27:57

Véleményed szerint van jogosultsága annak, hogy a fenti listát gyakoriság alapján rendezze be a honlap? Arra gondolok, hogy

a) a rendszerben legtöbb ingatlan panel,
b) az oldalon a keresőben legtöbbször a panel típust keresik,

akkor az szerepeljen legelső helyen a select listában? Tehát nem abc-sorrend, hanem gyakoriság-sorrend.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.04.20. 12:35:28

jó kérdés. Ha 6-8 elem van akkor teljesen jó a gyakoriság, több elem esetén azonban zavaró lehet. Lehet, hogy kiemelném a 3 legfontosabbat és utána az összeset felsorolnám abc-ben: így:
panel
családi ház
társasházi lakás
*****
családi ház
ipari...

vagy szimpla abc. Nagyon attól is függ a dolog, hogy a leggyakoribb pl. mennyire gyakori 8% vagy 80%. Még egy olyat is el tudok képzelni, hogy kezdetben gyakoriság alapján van, de a felhasználó válthat abc nézetre, ha neki az jobb.

Benkő Nóra 2009.04.20. 13:05:35

Köszi. Igazából a www.feketelista.hu oldalon láttam, hogy a keresésnél a közterület típusánál nem abc van, hanem gyakoriság-sorrend, így az utca/út van elől, a turistaház meg leghátul. Jah, amúgy az az oldal is megérne egy cikket szerintem.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.04.20. 14:50:01

Valóban gyakorisági a sorrend, de ekkora listánál már ezt nem szabad alkalmazni (123 elem!), másrészt a gyakoriság összeállítása sem egyértelmű, hogy mi alapján történt. A legbővebb gyakorisági webkorpusz, a Szószably (mokk.bme.hu/resources/webcorpus/index_html)
alapján a rakpart (2129 előfordulás) gyakoribb, mint a dűlő (1184 előfordulás) mégis hátrébb van. Persze lehet, hogy valami speciális közterület gyakoriságot számoltak valami általam nem ismert adatbázis alapján, de akkor se hiszem, hogy dűlőre gyakrabban hivatkoznánk, vagy több cég lenne dűlőkben, mint rakpartokon.

Benkő Nóra 2009.04.20. 16:01:15

Teljes mértékben egyetértek, szerintem is kezelhetetlen ekkora lista, sőt, véleményem szerint lényegtelen volt ezt így különválasztani; az emberek lusták, nem fogják egy többszáz elemes listából kikeresgélni, hogy most éppen tér vagy csarnok netán dűlő. Beírják, hogy "Kossuth Lajos" és kész.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.04.20. 16:06:20

így van és akkor legfeljebb a lehetséges találatok közül választhatnának. Főleg 1 településen, ha az nem Budapest akkor nem lesz annyi opció.

Benkő Nóra 2009.04.21. 09:14:47

Bocs, hogy elmentem offtopic irányba. :)

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.04.21. 10:22:18

Semmi gond, szerintem még bőven az ergonómiai mezőn voltunk. Nem az a cél, hogy szigorúan a poszt témájáról beszélgessünk, hanem hogy az ergonómiai csevejnek helyet adjunk.:)

kacsesz · http://www.chekweb.hu 2009.05.16. 23:18:58

Megtörtént eset.
Kulcsszavak kiválasztása megrendelővel.
Kiválaszt egy 2 méteres csak a szakmájában használatos nagyon speciális szót, kifejezést, Ő erre akar az első lenni. Mondom megpróbálhatjuk,bár azt se tudtam mit jelent az a kifejezés. Mondom neki erre fognak keresni az emberek, persze. Na jó. Első is lett a keresőben, de nagyon, csak az ő honlapja volt egyedül a találati oldalon. Azt hitte zseni vagyok, pedig nem :-) , csak a hihetetlenül furcsa szó miatt került egyedül elsőnek és utolsónak a listára. Mondanom se kell, rajtam és rajta kívül senki sem keresett rá arra kifejezésre.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.05.18. 18:08:32

ezek az apró értelmetlen győzelmek:) és sikerült valami értelmesre is rávenni?:)

kacsesz · http://www.chekweb.hu 2009.05.19. 21:45:21

Természetesen több "értelmes" szóra sikerült rávennem, de igazából nem volt megelégedve az eredményekkel akárhányszor és akárhol jött be az oldala, mert megrendelése nem lett semmi a keresőoptimalizált oldalából. Igaz 3 hétnél még azért várhatott volna többet is.

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.06.03. 12:57:37

Hát ez alapján valóban nem volt egy túl türelmes típus.